چکیده:
هدف این مقاله بررسی تأثیر پیشزمینهسازی کودکان با نمادهای پولی بر اعتماد آنها نسبت به دیگر کودکان همگروه با آنهاست. برای درک این تأثیر، آزمایشی میدانی با روش نمونهگیری در دسترس و با بهکارگیری پیشزمینهسازی در بازی اعتماد انجام گرفت. آزمودنیها 511 نفر از دانش آموزان دختر مقطع چهارم دبستان مدارس دولتی ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر مشهد بودند. یافتهها نشان داد سطح اعتماد آزمودنیها بعد از پیشزمینهسازی با نمادهای پولی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است. همچنین، نتایج نشان داد در صورت وجود سطحی از اعتماد بین فردی، رفتار خودخواهانه اقتضا میکند که بازیکن اول بخش بیشتری از داشته خود را در اختیار بازیکن مقابل قرار دهد تا در نهایت، هر دو نفر از این اعتماد، منفعت بیشتری کسب کنند. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود که از ابزار نمادین پول در مراحل آموزش ابتدایی به نحو مناسب استفاده شود تا کودکان به درک درستی از اثرات جانبی پول برای ایجاد اعتماد و مبادلات خود در آینده دست یابند.
In addition to typical functions of money such as a medium of exchange, a means of evaluation, and storing the value of goods and services, it also has a symbolic character. Money due to its symbolic character can be used as a social goal in regulating interpersonal and intrapersonal relationships. On the one hand, priming is one of the most important ways to highlight the symbolic aspect of money. On the other hand, trust is one of the essential aspects of human relations. We conduct a trust game experiment on 511 fourth-grade girl students from the public schools in Mashhad. The results showed that children primed with money in the experimental group, on average, trust more than the control group.
خلاصه ماشینی:
همچنین، نتایج نشان داد در صورت وجود سطحی از اعتماد بین فردی، رفتار خودخواهانه اقتضا میکند که بازیکن اول بخش بیشتری از داشته خود را در اختیار بازیکن مقابل قرار دهد تا در نهایت، هر دو نفر از این اعتماد، منفعت بیشتری کسب کنند.
کلیدواژهها • پیشزمینهسازی • بازی اعتماد • ویژگی نمادین پول • آموزش ابتدایی • کودکان عنوان مقاله [English] Money Priming and Trust among Children: Evidence of a Field Experiment نویسندگان [English] Zahra Ebrahimi 1 Masoud Homayounifar 2 Mehdi Feizi 3 1 Master of Economic Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran 2 Associate Professor, Department of Economics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran 3 Assistant Professor of Economics, Ferdowsi University of Mashhad چکیده [English] In addition to typical functions of money such as a medium of exchange, a means of evaluation, and storing the value of goods and services, it also has a symbolic character.
به عبارت دیگر، پیشزمینهسازی کودکان با مفاهیم یا تصاویر مربوط به پول بر رفتار اجتماعی و ترجیحات اجتماعی تأثیر منفی میگذارد و باعث میشود آنها فردگراتر شوند و کمتر تمایل به کمک به دیگران داشته باشند (بلالی، جعفری، پاکسرشت و عیسیزاده، 1393؛ گاشیروسکا و همکاران، 2012؛ تیچشینسکا و سکشینسکا[14]، 2016).
در واقع، مطالعات تداعی نمادین با پول نشان دادهاند که گروهی که با نمادهای پولی موضوع پیشزمینهسازی قرار گرفتند، بیشتر تمایل به انجام کار انفرادی همراه با حداقل صمیمت فیزیکی داشتند و از طرف دیگر، کمتر به درخواستهای کمک دیگری پاسخ دادند (وهز، مید و گودی[18]، 2006؛ وهز و همکاران، 2008).