چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطة مصرف کالای فرهنگی با امنیت اجتماعی و امنیت قضاییدانشجویان پرداخته است. پژوهش از نوع پیمایشی است و از طریق نمونهگیریطبقهبندی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان را شامل میشود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 224 نفر برآوردشد. یافتههای توصیفی نشان میدهد فعالیت هنری کمترین و مصرف موسیقیاییبیشترین نوع مصرف کالاهای فرهنگی پاسخگویان بودهاند. در مورد گویههای امنیتاجتماعی میتوان گفت که 68 درصد از پاسخگویان معتقدند که میزان بیبندوباری درکشور کاهش نیافته است و 81 درصد هم معتقدند که علاوه بر اینکه بیبندوباری کاهشنیافته است، فساد اخلاقی هم گسترش یافته است. از نظر امنیت قضایی، 68 درصد ازپاسخگویان معتقدند که قانون بهصورت یکسان برای مردم و مسئولان اجرا نمیشود و58 درصد هم معتقدند که در دادگاهها بهصورت مطلوب به پروندههای قضایی رسیدگینمیشود. یافتههای استنباطی نشان میدهد که بین مصرف کالای فرهنگی و امنیتاجتماعی و امنیت قضایی رابطة معنیدار مثبت وجود دارد. در تحلیل رگرسیون نیزمشخص شد که مصرف کالای فرهنگی با بتای 18/0 بر امنیت اجتماعی و با بتای 47/0بر امنیت قضایی تأثیر معنی دارمثبت دارد.
The present study investigates the relationship between the consumption of cultural goods and social and judicial security. The study is a survey and the population includes the students of Shahid Bahonar University of Kerman. The sampling has been based on a stratified sampling method and the sample size was 386 people calculated by Cochran formula. Reliability and validity were obtained through Cronbach's alpha and face validity. Confirmatory factor analysis has also been used to evaluate variables. The findings show that the predicting variables well estimate the dependent variables (judicial security, social security). Inferential findings show that there is a significant positive relationship between the consumption of cultural goods and social security and judicial security. The results of regression analysis aldo show that the consumption of cultural products has a significant effect on social security (beta = 0.18) and judicial security (beta = 0.47).
خلاصه ماشینی:
یافته های استنباطی نشان می دهد که بین مصرف کالای فرهنگی و امنیت اجتماعی و امنیت قضایی رابطۀ معنی دار مثبت وجود دارد.
پژوهش حاضر در همین راستا و با هدف بررسی رابطۀ بین مصرف کالای فرهنگی و امنیت (اجتماعی و قضایی ) در بین دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است .
بر این اساس و با توجه به پایین بودن سرانۀ مصرف انواع شاخص های مصرف فرهنگی ، به خصوص در بین جوانان و دانشجویان شهر کرمان که می تواند امنیت اجتماعی و قضایی این گروه سنی را با چالش های متعددی روبه رو کند، پژوهش حاضر در همین راستا و با هدف رابطۀ بین میزان مصرف کالاهای فرهنگی و امنیت اجتماعی و قضایی در بین دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است .
news/fa/tiny/news-912289 123 پیشینۀ تجربی پژوهش کلانتری و همکاران (١٣٩٦)، پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های جمعی جهانی و احساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه » انجام داده اند.
در این پژوهش نیز محقق به دنبال بررسی تأیید یا رد رابطۀ اندازه گیری بین گویه های اندازه گیرنده (مؤلفه های پرسش نامه ) با متغیر پنهان (امنیت اجتماعی ، قضایی و مصرف فرهنگی ) است .
در این پژوهش ، روابط بین میزان مصرف کالای فرهنگی با دو بعد امنیت ، یعنی امنیت اجتماعی و امنیت قضایی ، بررسی شده است .
آنچه می توان گفت این است که پژوهش های که انجام شده ، بیشتر به یک یا چند بعد از مصرف فرهنگی و ارتباط آن با امنیت پرداخته اند.