چکیده:
امروزه با توجه به خصوصی سازی سازمان ها و در شرایط رقابتی روزافزون در زمینه افزایش فروش و اندازه سهم بازار، آنچه بیش از همه در فرایند برنامه ریزی و بازاریابی اهمیت دارد، به کارگیری استراتژی های رقابتی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر پیاده سازی استراتژی های رقابتی پورتر در عملکرد شرکت از دیدگاه مشتریان شرکت گلرنگ جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی مشتریان شرکت گلرنگ در شهر تهران میباشد که تعداد آنها در مجموع 383 نفر می باشد که بصورت روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انجام گرفته است. در این پژوهش جهت سنجش اعتبار محتوا بر اساس نظر اساتید راهنما و مشاور استفاده شده است. پایایی همه متغیر در دامنه قابل قبول قرار داشت که از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی کل سوالات برابر با 29.2 است. برای جمع آوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیه های تحقیق از پرسشنامه استاندارد استراتژی عموم مایکل پورتر استفاده شده است. برای تحلیل توصیفی دادهها، از جداول نمودارها، شاخص های پراکندگی و برای تحلیل آمار توصیفی از آمارههای میانگین-میانه- فراوانی، میانگین متغیرهای تحقیق و آزمون کولموگروف نسخه 2 PLS و برای بررسی استنباطی فرضیهها و روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرمافزار SPSS اسمیرنوف در بسته نرم افزاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که استراتژی رهبری در هزینه، تمرکز و تمایز بر عملکرد شرکت تاثیر معنی داری دارد و استراتژی تمرکز دارای بیشترین ضریب همبستگی است.