چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است. روششناسی: این پژوهش، کاربردی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال تحصیلی 97-98 میباشد. تعداد این دانشجویان 300 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای سواد اطلاعاتی خلیل دزفولی (1397)، خودکارآمدی تحصیلی اوون و فرامن (1988) و مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) بود. تحلیل توصیفی دادهها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. نسخه 23 انجام و برای بررسی فرضیهها از نرم افزار معادلات ساختاری (AMOS) استفاده شده است. یافتهها: نتایج بررسی مدل براساس معادلات ساختاری نشان داد مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی از برازندگی مطلوبی برخوردار است. همچنین یافتهها نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم رابطه سواد اطلاعاتی با انگیزه پیشرفت تحصیلی، رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی تحصیلی و رابطه خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی معنیدار و مثبت است. علاوهبراین، نتیجه آزمون فرضیه غیر مستقیم نیز نشان داد که سواد اطلاعاتی از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه تأثیر گذار است. نتیجهگیری: سواد اطلاعاتی مهارت مهمی است که در جامعه اطلاعاتی به عنوان ابزار توانمندی افراد عنوان شده است. این مهارت بر مهارتهای دیگری از جمله خودکارآمدی تحصیلی و به تبعآن انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار است. دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی که در آینده بهدست خواهند آورد نیاز است مهارت سواد اطلاعاتی را کسب کنند تا از طریق این مهارت حس اعتماد بهنفس آنان تقویت شود و انگیزه پیشرفت تحصیلی در وجود آنان افزایش یابد تا در آینده پرستارانی موفق در جامعه داشته باشیم.
Objective: The present study aims to investigate the causal relationship between information literacy and motivation for academic achievement through academic self-efficacy in undergraduate nursing students of Ilam University of Medical Sciences. Methodology: This is an applied study using survey method. The statistical population is all undergraduate students of the School of Nursing of Ilam University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019. The number of students was 300, of which 170 were randomly selected. Data collection tools were Khalildezfuli's Information Literacy Questionnaires (2018), Owen and Froman's academic self-efficacy questionnaire (1988), and Hermans' Motivation Scale (1977). Descriptive analysis of data was done using S. P. S. S. software Version 23 and structural equation software (AMOS) is used to test the hypotheses.Results: The results of the model study based on structural equations showed that the values of the fitness indicators related to the proposed model have a favorable fit. The findings also showed that all direct relationships between information literacy and motivation for academic achievement, between information literacy and academic self-efficacy and between academic self-efficacy and academic achievement motivation are significant and positive. In addition, the results of the indirect hypothesis test also showed that information literacy through academic self-efficacy affects the motivation of students' academic achievement.Conclusion: Information literacy is an important skill that has been mentioned in the information society as a tool for people's empowerment. This skill affects other skills, such as academic self-efficacy and, consequently, students' academic achievement motivation. Due to the nature of the job that nurses will acquire in the future, nursing students need to acquire information literacy skills to strengthen their self-confidence and increase their motivation in order for us to have successful nurses in society in the future.