چکیده:
نوع کانون توجه، بر نتیجه و کارایی مهارتهای حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست خطنویسی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، 60 نفر از دانشآموزان دختر (با میانگین سنی 21/0±12/8 سال) یکی از دبستانهای شهر تهران شرکت داشتهاند که بهصورت تصادفی ساده، جهت شرکت در آزمون به 3 گروه کانون توجه بیرونی، توجه درونی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این آزمون عبارت بودند از: آزمون یکپارچگی بینایی- حرکتی بیری (VMI) برای ارزیابی مؤلفههای مهارت حرکتی ظریف منتخب، آزمون پوردو پیگ بورد برای اندازهگیری مهارت دستی و هماهنگی چشم و دست، چک لیست و دستگاه زمانسنج برای ثبت زمان صرفشده برای نوشتن نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، نشان داد که روند اجرای مهارت حرکتی ظریف (دست خطنویسی) در هیچیک از گروههای توجه بیرونی، درونی نسبت به گروه کنترل معنادار نبوده است این پژوهش نشان میدهد که برنامههای آموزشی مبتنی بر توجه درونی –بیرونی برتر خاصی ندارد و معلم میتواند به تصمیم خود از هردو برنامه آموزشی استفاده کند.
The type of attention focus is effective on the outcome and efficiency of motor skills. The purpose of this study was to investigate the effect of internal-external focus on fine motor performance (handwriting) of the elementary school students. In this semi-experimental study, 60 female students (mean age: 8.12 + - 0.21 years) from one of the elementary schools in Tehran participated which randomly divided into three groups. The groups were: 1) External attention group: In this condition, subjects were told to pay attention to the text written on the white board while writing. 2) Internal attention group. In this condition, the subjects were instructed to note their writing style while writing the text. 3) Control group: In this condition the subjects performed the handwriting task without any instructions. The results of multivariate analysis of variance indicated that the process of fine motor skill performance (handwriting) was not significant in any of the internal, external attention groups compared to the control group (P >0.05).
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي مورد استفاده در اين آزمون عبارت بودند از: آزمون يکپارچگي بينايي- حرکتي بيري (VMI) براي ارزيابي مؤلفه هاي مهارت حرکتي ظريف منتخب ، آزمون پوردو پيگ بورد براي اندازه - گيري مهارت دستي و هماهنگي چشم و دست ، چک ليست و دستگاه زمان سنج براي ثبت زمان صرف شده براي نوشتن نتايج تحليل واريانس چندمتغيره ، نشان داد که روند اجراي مهارت حرکتي ظريف (دست خط نويسي ) در هيچ يک از گروه هاي توجه بيروني، دروني نسبت به گروه کنترل معنادار نبوده است اين پژوهش نشان مي دهد که برنامه هاي آموزشي مبتني بر توجه دروني –بيروني برتر خاصي ندارد و معلم مي تواند به تصميم خود از هردو برنامه آموزشي استفاده کند.
Sturmberg, Marquez, Heneghan &Snodgrass, 2.
نتايج نشان داد که هيچ يک از دستورالعمل هاي کانون توجه بيروني و دروني ارائه شده در اين پژوهش ، نسبت به شرايط کنترل منجر به اجراي بهتر عملکرد حرکات ظريف نشد.
همچنين تفاوتي بين شرايط توجه دروني و بيروني ديده نشد؛ به عبارت ديگر نتايج تحقيق نشان داد که دستورالعمل هاي کانون توجه ، تأثير به سزايي بر بهبود عملکرد حرکتي ظريف و درنتيجه ارتقاء مهارت خوانايي دست خط نويسي؛ کاهش سرعت عملکرد حرکتي ظريف ؛ بهبود يکپارچگي بينايي- حرکتي و ارتقاء مهارت دسـت دانش آموزان نداشته است .
External relative to internal attentional focus enhances motor performance and learning in visually impaired individuals.
An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities.
Effects of attentional focus on motor learning in children with autism spectrum disorder.