چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه و اعتباریابی الگوی تعالی سازمانی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه،کردستان و همدان به روش تلفیقی (میکسمتد) در میان نخبگان، اساتید و مدیران دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه،کردستان و همدان انجام گرفته است. استراتژی مورد استفاده در این پژوهش استراتژی اکتشافی متوالی است. در این استراتژی از دو مرحله جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده میشود که در مرحله اول تحلیل بر اساس دادههای کیفی صورت میپذیرد و تحقیق با جمعآوری وتحلیل دادههای کمّی ادامه مییابد. یافتههای کیفی نشان میدهد که در مرحله کدگذاری پس از بررسی دقیقتر و پیوند بین مفاهیم خرده مقولات، 11 مقوله محوری به دست آمد که این مقولات شامل: دانشگرایی، جانشین پروری، پایدارسازی نتایج مطلوب، شبکهها و مهارتهای ارتباطی، کارایی سازمانی، منابع انسانی، خلق مشترک ارزش، قابلیت رقابت پذیری سازمان، توانمندسازی، رهبران نخبه و سرآمد و شناسایی نقاط قابل بهبود هستند که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هستهای به شرح «تعالی سازمانی در الگویی با توانمندسازی سازمان به وسیله مدیرانی نخبه و سرآمد، همراه با شناسایی نقاط قابل بهبود و کارا به خلق مشترک ارزشهای پایدار و توسعه جانشینپروری منجر میشود.» ظاهر شد که میتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در بخش کمی نیز با توجه به اطلاعات حاصل از استنباط آماری پژوهش در یک مدل معادله ساختاری، برآوردها و سطح معناداری نشان داده است که اثر همه متغیرها بر متغیر وابسته تعالی سازمانی معنادار بوده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- خروجي مراحل کدگذاري محوري و گزينشي خرده مقولات مقولات محوري مقوله هسته توانمندي علمي پژوهش محوري دانش گرايي مبناي علمي عمل پذيرش ايده هاي نو نخبه پروري و مديريت استعداد جانشين پروري آموزش کارکنان آتي بقاي ارزش پايدارسازي نتايج شاخص هاي مثبت عملکردي مطلوب دستاوردهاي راهبردي توسعه سرمايه هاي اجتماعي شبکه ها و مهارت هاي شبکه سازي ارتباطي روابط بين سازماني احترام به ارزش هاي سازمان همسويي با جامعه کارايي سازماني مسئوليت اجتماعي طرح ريزي برنامه ها ارتباطات اثربخش سازماني منابع انساني ارتقاي دانش کارکنان ارزش آفريني براي ذينفعان خلق مشترک ارزش خلق آينده پايدار هدفمند کردن تلاش ها قابليت رقابت پذيري توزيع تجارب موفق سازمان شناسايي پيش برنده ها توانمندسازي روان شناختي توانمندسازي توانمندسازي فني مديريت چابک تعامل با نخبگان رهبران نخبه و سرآمد مديريت مبتني بر نتايج تدوين سند چشم انداز سازمان مطالعه روندهاي سازمان شناسايي نقاط قابل بهبود شناسايي پيشران ها و ذينفعان درنهايت پس از بررسي دقيق تر و پيوند بين مفاهيم خرده مقولات ، ١١ مقوله محوري به دست آمد که ايـن مقـولات عبارت از: دانش گرايي، جانشين پـروري، پايدارسـازي نتـايج مطلـوب ، شـبکه ها و مهارت هـاي ارتبـاطي، کـارايي سازماني، منابع انساني، خلق مشترک ارزش ، قابليت رقابت پذيري سازمان ، توانمندسازي، رهبـران نخبـه و سـرآمد و شناسايي نقاط قابل بهبود هستند که با انتزاع بيشتر اين مقولات در مرحلۀ کدگذاري گزينشي، يک مقوله هسته اي بـه شرح «تعالي سازماني در الگويي با توانمندسازي سازمان به وسيله مديراني نخبه و سرآمد، همراه بـا شناسـايي نقـاط قابل بهبود و کارا به خلق مشترک ارزش هاي پايدار و توسعه جانشين سازي منجر ميشود.