چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی در کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان پسر دوره متوسطه مدارس شاهد بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، دو گروه بهصورت کاملاً تصادفی و هر گروه به تعداد 25 نفر بهعنوان گروه آزمایش و گروه کنترل برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق هر دوگروه با استفاده از پرسشنامه اعتیادپذیری مورد ارزیابی پیشین قرار گرفتند. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای اجتماعی و هیجانی طی ده جلسه یک ساعته، آموزش داده شد. طی این مدت، گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام آموزش، همان ابزار بهعنوان پسآزمون روی آزمودنیها اجرا شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج از آزمون تجزیهوتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر آن است که آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی، باعث کاهش اعتیادپذیری، آمادگی به اعتیاد و کاهش اعتراف به آن در دانشآموزان میشود. بحث: یافتهها نشاندهنده آن است که این روش میتواند بهمنزله رهیافتی مقابلهای در آموزش نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد که این امر باید مطمحنظر گروههای مرجع همچون مشاوران، مربیان مدارس و برنامهریزان اجتماعی قرار گیرد.
Introduction: The aim of this study was to determine the impact of social and emotional skills training on reducing addiction potential among the male students of Shahed High Schools. Method: Using the availability sampling method, two groups of 25 people were selected completely randomly as the experimental group and the control group. To collect the research data, both groups were made to take the Addiction Potential Questionnaire as a pre-test. Then the experimental group participated in ten one-hour sessions of social and emotional skills training. During this period, the control group did not receive any intervention. At the end of the training, the Addiction Potential Questionnaire was administered on the subjects as a post-test. Analysis of covariance was used to analyze the results. Results: Data analysis shows that teaching social and emotional skills reduces addiction potential, addiction readiness and decrease in confession of it among students. Discussion: The results indicate that this method can be used as a coping approach in the education of adolescents, which should be considered by reference groups such as counselors, school educators and social planners.