چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعادل ایستا و پویا در دانشآموزان بسکتبالیست دارای سابقه آسیب مچ پا بود.
روش ها: آزمودنیهای این تحقیق، 36 نفر از دانشآموزان پسر بسکتبالیست مقطع ابتدایی بودند که به صورت هدفمند و به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنیها به دو گروه 18 نفره دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل (بدون آسیب مچ پا) تقسیم شدند. برای اندازهگیری تعادل ایستا از تست لکلک و برای تعادل پویا از تست ستاره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روش آمار استنباطی (آزمون شاپیرو ویلک و آزمون تی مستقل) استفاده شد.
یافته ها: بین تعادل ایستای دانشآموزان بسکتبالیست و گروه کنترل، تفاوت معنیداری یافت شد (0/001=P)، اما بین تعادل پویای دانشآموزان بسکتبالیست دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل، تفاوت معنیداری یافت نشد (0/0887=P).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که آسیبهای اندام تحتانی بهخصوص صدمات مربوط به مچ پا میتوانند بر کنترل پاسچر و میزان تعادل ایستای دانشآموزان بسکتبالیست تأثیرگذار باشند و باعث ناتوانی عملکردی شوند. همچنین پیشنهاد میشود مربیان در طول دوران ورزشی بسکتبالیستها به طراحی تمرینات اختصاصی برای تقویت عضلات و لیگامانهای مچ پا و بهکارگیری تمرینات تعادلی ایستا بپردازند تا شاهد وقوع این نوع آسیبها نباشیم.
Objective: This study aimed to investigate the static and dynamic balance in basketball students with an ankle injury history.
Methods: Subjects of this study were 36 elementary school basketball male students who participated in this study purposefully and voluntarily. Subjects were divided into two groups of 18 people with an ankle injury and the control group without ankle injury. To measure the static balance from the stork test and the dynamic balance from the star test was used. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Shapiro-Wilk test and independent t-test) were used to analyze the results.
Results: There was a significant difference between the static balance of basketball students and the control group (P=0.001), but no significant difference was found between basketball studentschr('39') dynamic balance with ankle injuries and the control group (P=0.0887).
Conclusion: Based on research results, it can be concluded that lower limb injuries, especially ankle injuries they can influence postural control and static balance of basketball students and caused some functional disability. Also recommended coaches during the sports era of basketball players to design specific exercises to strengthen ankle muscles and ligaments and use static balance exercises not to witness this type of injury.