چکیده:
انقلاب مشروطیت یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران است. این انقلاب پیامدهای مهم سیاسی و اجتماعی در جامعۀ ایرانی به همراه داشت. تحلیلگران انقلاب مشروطیت، به نقش روشنفکران، علما و بازاریان پرداخته اند، اما این مقاله به نقش گروه هایی همچون معلمان، شاگردان و فارغالتحصیلان مدرسه های جدید در وقوع انقلاب مشروطیت می پردازد.
جمع آوری شواهد به روش اسنادی و تحلیل شواهد به روش تحلیل روایت است. براساس اسناد تاریخی معلمان، شاگردان و فارغالتحصیلان مدارس یکی از نیروهای تاثیرگذار در انقلاب مشروطیت بوده اند. برنامه های درسی، معلمان و شیوۀ آموزشی مدارس، مطالعۀ کتاب ها و روزنامه های انتقادی، نگرش ها، گرایش ها و مهارت هایی در شاگردان مدارس شکل داد که برای تغییر و اصلاح وضع موجودشان حضوری فعالانه در انقلاب مشروطیت داشتند. این مقاله تایید این مدعاست که آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد.
Abstract
The Constitutional Revolution is one of the most important events in contemporary history or Iran. This revolution had important political and social consequences in Iranian society. The analysts of Constitutional Revolution have dealt with the role of intellectuals, marketers and clerics but this deals with the role of groups such as teachers, students and graduates of new schools in the occurrence of the Constitutional Revolution. This article explains the role of new schools in the victory of the Constitutional Revolution. Gathering evidence by documentary method and analyzing evidence by narrative analysis method. According to historical documents teachers, students and Graduates of new schools were one of the influential forces in the Constitutional Revolution. The curriculum, school teachers, reading critical books and newspapers, formed attitudes, trendencies, and skills in school students who actively participated in the constitutional revolution to change and reform their status que. This article confirms the claim that education can change society.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلي اين مقاله اين است که چگونه نهادهاي آموزشي و مدارس جديد افرادي را تربيت کردند که نسبت به وضعيت سياسي - شان ناراضي و منتقد بودند و اين نارضايتي چگونه آن ها را با نهضت مشروطيت همراه ساخت ؟ بر اين اساس ميتوان ادعا کرد که معلمان ، شاگردان و فارغ التحصيلان مدارس جديد يکي از عاملان و بازيگران اصلي در برپايي نظام مشروطيت در ايران بوده اند.
کتاب سياحت نامۀ ابراهيم بيگ يکي از کتاب هاي انتقادي و پرخوانندة آن دوران با انتقاد از وضعيت اجتماعي ـ سياسي حاکم در ايران ، لزوم فراگيري علوم جديد و افزايش آگاهي عمومي را اين گونه بيان ميکند: سبب عمدة بقا و دوام اين وضع ناگوار بيعلمي است .
آموزش انتقادي مدارس در ادامۀ مقاله به برنامه هاي درسي مدارس ، سبک تربيتي معلمان و نقش مدرسۀ سياسي پرداخته و توضيح داده ميشود که چگونه مدارس جديد نيروهايي منتقد و معترض به وضع موجود تربيت کرده است که فعالانه در راستاي تغيير سياسي و اجتماعي آن روزگار عمل کردند.
فراگيري علوم جديد و تعامل با معلمان فرنگ رفته يا دارالفنون ديده و مطالعۀ روزنامه ها و کتاب هاي انتقادي و حتي شرکت در انجمن هاي سري و مخفي آن دوران نوعي نگاه انتقادي در شاگردان و فارغ التحصيلان مدارس نسبت به وضع موجود شکل داده و خواست و اراده اي براي تغيير و اصلاح را در آن ها زنده ميساخت .
همانطور که بيان شد از اقداماتي که شاگردان و معلمان مدارس براي شکل گيري انقلاب مشروطيت در ايران انجام دادند، آگاه سازي مردم از طريق توزيع و انتشار کتاب ، روزنامه ها، اعلانيه ها و شب نامه هاي انتقادي بود.