چکیده:
این پژوهش با رویکرد پیمایشی توصیفی» به بررسی رابطهی پرورش فضیلتهای سازمانی و بهبود
فضای اخلاقی سازمان پرداخته است.
روش: نمونه پژوهش شامل ۸۴ نفر (زن و مرد) از کارمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری
تهران میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. جچهت بررسی فرضیه پژوهش
پرسشنامهای بر اساس عوامل موثر بر فضیلت سارمانی طراحی شد که کلیه شرکت کنندگان به آن
پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل آماری یافتههای تحقیق فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر وجود رابطهی معنیدار بین
پرورش فضیلتهای سازمانی و بهبود فضای اخلاقی سازمان را تایید مینماید. در عین حالء تحلیل
یافتهها در خصوص وجود رابطهی معنیدار بین پرورش خوشبینی سازمانیء بخشش سازمانی,
اعتماد سازمانی و دلسوزی سازمانی را نیز تائید میکند. این در حالیست که شواهد اطمینان بخشی
برای تایید رابطه بین پرورش انسجام سازمانی و بهبود فضای اخلاقی در سازمان به دست نیامد.
Introduction: This descriptive survey research was studied the
relationship between cultivating organizational virtuousness and improve
the moral climate in the Cultural Organization of Tehran Municipality.
Method: 84 participants (male and female) from the Cultural
Organization of Tehran Municipality were selected by random sampling.
The participants completed a questionnaire that factors of cultivating
organizational virtuousness and moral climate were assessed.
Results: The findings showed that there is a significant relationship
between the cultivating organizational virtuousness & improving ethical
climate. Also there is a significant relationship between the cultivating
organizational optimism, organizational forgiveness, organizational trust,
organizational compassion & improving ethical climate. In the other
hand, there is not any significant relationship between the cultivating
organizational integrity & improving ethical climate.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: تحليل آماري يافته هاي تحقيق فرضيه اصلي تحقيق مبني بر وجود رابطه ي معني دار بين پرورش فضيلت هاي سازماني و بهبود فضاي اخلاقي سازمان را تاييد مي نمايد.
با وجود آنکه اين مقوله پـيش از ايـن در ادبيـات سازماني ناديده گرفته مي شد، ولي بهت ناشي از آشفتگي مالي و اخلاقي در حال ظهور در سال هاي اخير، جامعه ي کسب و کار، مطبوعات به طورعام و به ويژه مطبوعات فعال در عرصه ي اقتـصادي را به اين باور رسانده که پرورش فضايل در سطوح فردي و سازماني ممکن است بهبود عملکرد فـردي و بهبود عملکرد و کارايي سازمان را به دنبال داشته باشد ( رگو٤ و همکاران به نقـل از کـامرون و 5 همکاران ، ٢٠١١:٥٢٤).
هدف اصلي پژوهش حاضر، روشني بخشيدن به گوشه اي از تاريکي مجهولات در ايـن حـوزه از طريق احراز وجود يا عدم وجود رابطه ي معني دار بين پرورش فضيلت هاي سازماني و بهبود فـضاي اخلاقي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مي باشد.
يافته ها در اين تحقيق ابتدا عوامل مربوط به هر کدام از سؤالاتي کـه بـراي سـنجش رابطـه فـضيلت هـاي سازماني و فضاي اخلاقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طراحي شده ، با استفاده از تحليل عاملي اکتشافي مرتبه اول بدست آمده و نام گذاري شده اند.
تحليل عاملي اکتشافي (مرتبه اول و دوم ) براي سنجش رابطه فضيلت هاي سازماني و فضاي اخلاقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مجموع ٢٢ گويه در نظر گرفته شده است .
(فرضيه فرعي چهارم ) اين در حالي است که تحليل آماري پارامتريک از وجود رابطه ي معني دار بين پرورش انسجام سازماني و بهبود فضاي اخلاقـي در سـازمان فرهنگـي هنـري شـهرداري تهران حمايت نمي کند.