چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مقبولنمایی اجتماعی با هوش, سن, پایه
تحصیلی و دو خردهمقیاس درونیسازی و نمادیسازی هویت اخلاقی در حالتهای گمنام و
غیرگمنام و مقایسه دانشجویان دختر و پسر در مقبولنمایی اجتماعی بود.
روش: در مطالعه اول ۱2۳ دانشجو به سه فرم A آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل,
مقیاس خوداهمیتدهی هویت اخلاقی آکوئینو و رید (۲۰۰۲) و مقیاس مقبولنمایی
اجتماعی کراون و مارلو (۱۹۶۰) پاسخ دادند. در حالی که نام خود را روی برگهها ننوشته و
شرایط گمنام بود. در مطالعه دوم» نمونهای متشکل از 3۱ دانشجو به همان آزمونها پاسخ
دادندء با این تفاوت که نام خود را نوشته و شرایط به صورت غیرگمنام بود. ۵۰ دانشجو از
مطالعه اول از نظر رشته تحصیلی و سال ورود به دانشگاه با این افراد همتا شدند.
یافتهها: یافتههای مطالعه اول حاکی از عدم تفاوت جنسیتی در مقبولنمایی اجتماعی و
رابطه منفی این سازه با نمادیسازی هویت اخلاقی و عدم رابطه آن با سن و پایه تحصیلیء
هوش و درونیسازی هویت اخلاقی بود. نتایج مقایسه این دو گروه حاکی از عدم تفاوت
این افراد در مقبولنمایی اجتماعی, نمادیسازی و درونیسازی هویت اخلاقی بود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان به تاثیر فرهنگ و تغییرات فرهنگی
توجه بیشتری کرد.
Abstract
Introduction: The aim of present investigation is studying the
relationship between social desirability and intelligence, age, grade,
symbolization and internalization subscales of moral identity at both
known and Anonymous situations, and also social desirability gender
comparing.
Methode: In the first study the form A of Cattell Culture Fair
Intelligence Test III, self important moral identity measure, Marlowe-
Crowne social desirability scale administered on 123 students. The
students didn’t write their name on the measures so the conditions were
unknown and so social desirability was in the shape of self deception. In
the second study 31 student respond above measures, but the participants
announce their name and told them that their responding would affected
on their occupational future. So the conditions were known and social
desirability was in the shape of impression management. 50 students
from first study matched at grade and file of study with these 31 students.
Results: The findings didn’t show the gender differences in social
desirability and showed the negative relationship to symbolization.
Finding also didn’t show the relationship of social desirability to
internalization of moral identity, intelligence, age and grade. Finding
didn’t show the differences between those two groups in social
desirability and moral identity.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي مطالعه اول حاکي از عدم تفاوت جنسيتي در مقبول نمايي اجتمـاعي و رابطه منفي اين سازه با نمادي سازي هويت اخلاقي و عدم رابطه آن با سن و پايه تحصيلي ، هوش و دروني سازي هويت اخلاقي بود.
ir ٢ کارشناس روانشناسي عمومي Relationship between social desirability and intelligence, moral identity, age, grade at known and Anonymous conditions among university students Azimpour, A.
Methode: In the first study the form A of Cattell Culture Fair Intelligence Test III, self important moral identity measure, Marlowe Crowne social desirability scale administered on 123 students.
8 Merydith, Prout & Blaha 9 impression management 10 Aquino & Reed 11 Zerbe & Paulhus 12 selfdeceptive enhancement در تبيين مقبول نمايي اجتماعي علاوه بر علل انگيزشي مثل نياز بـه تأييـد، مـي تـوان بـه علـل فرهنگي و اجتماعي نيز اشاره کرد.
آلامان ، جويس و کرندال ١٢ (١٩٧٢) در بررسي پيشايندهاي مقبول نمـايي اجتمـاعي در 1 divergent validity 2 Carlo & Randall 3 Jolliffe & Farrington 4 Spereng, McKinnon, Mar & Levine 5 Hardy 6 Paltow 7 moral identity 8 Bhattacharjee 9 symbolization 10 internalization 11 Mabe & Treiber 12 Allaman, Joyce & Crandal رشد متوجه شدند که عملکرد هوشي پايين تر (در نمونه ١٨ تا ٢٦ ساله ) با پاسخدهي مبتني بر مقبـول نمايي اجتماعي رابطه دارد.
براي مقايسه دو گروه غيرگمنام و همتا از نظر مقبول نمايي اجتماعي ، درونـي سـازي و نمـادي سازي هويت اخلاقي از تحليل واريانس يکراهه استفاده شد که نتايج آن در جدول ٥ آمده است .