چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی ابعاد هویتیابی دانشجویان بر اساس الگوی
برزونسکی و رابطه آن با هویت قومی آنان انجام شد.
روش: در این پژوهش علی- مقایسهای، ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه مازندران از سه گروه
قومی ترکمن، کرد و مازنی با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها به
پرسشنامههای سبکهای هویتیابی برزونسکی (۱۹۸۹) و مقیاس هویت قومی چندگانه
فینی (۱۹۹۹) پاسخ دادند. چهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و
تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبکهای هویتیابی در این سه گروه قومی تفاوت
معناداری وجود ندارد و بیشتر دانشجویان صرفنظر از قومیت آنها در مرحله اطلاعاتی قرار
دارند. ضریب همبستگی پیرسون رابطه مثبت معناداری را بین هویت قومی و سبک هویت-
یابی اطلاعاتی نشان داد. همچنین» در میزان هویت قومی در این سه گروه قومی تفاوتی
وجود نداشت.
نتیجه گیری: انجام پژوهش حاضر در سایر گروههای قومی نیز پیشنهاد میشود.
Introduction: Ethnic identity refers to a psychological sense with a
group of people with a common cultural heritage and location. Task of
identification for persons belonging to ethnic groups may be more
difficult for several reasons; because these persons need to pay attention
to a wider ranges of values and norms that by family tradition, ethnicity
as well as by larger society is presented. For these reasons finding a
balance between these cultural systems are not easy.
Method: Given the importance of identity in shaping peoples character
and goals, this study aims to investigate the identity of students based on
Berzonsky model and its relation with their ethnic identity. 150 students
from three ethnic groups: Torkaman,Kord and Mazani participated in this
study and filled Brzonskys identification style questionnaire and
Phinneys multidimensional ethnic identity scale.
Results: Data analysis showed that there is no significant differences in
the identity style in these ethnic groups and most of students have
information-oriented style. Pierson correlation showed a positive
correlation between ethnic identity and information-oriented style and
there was not significant differences in level of ethnic identity among
these three ethnic groups.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه سبکهاي هويت يابي و هويت قومي در دانشجويان گروههاي قومي ترکمن ، کرد و مازني تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٨/١٦ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٢/١٢/٢ 1 فاطمه کاظمي 2 حبيب الله نادري چکيده مقدمه : اين پژوهش با هـدف بررسـي ابعـاد هويـت يـابي دانشـجويان بـر اسـاس الگـوي برزونسکي و رابطه آن با هويت قومي آنان انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که بين سبکهاي هويت يـابي در ايـن سـه گـروه قـومي تفـاوت معناداري وجود ندارد و بيشتر دانشجويان صرفنظر از قوميت آنها در مرحله اطلاعـاتي قـرار دارند.
افـراد جوان متعلق به گروههاي قومي نه تنها چالشهايي براي رشد هويت خود را تجربه مي کنند، بلکه بايد هويت خود را به عنوان اعضاء گروه اقليت با هويت خود بـه عنـوان اعضـاء جامعـه اکثريـت تلفيـق 1- Ethnic identity 2- Branch, Tayal& Triplett 3- Jean Finney 4- Finney & Rozental 1 نمايند.
نتـايج ايـن پـژوهش و 1- Arefi, Ghoreishi & Eiman 2- Correctti, Fermani, Pojaghi, &Meeus 3- Phinney multidimensional ethnic identity scale پژوهشهاي ديگر نشان داد که اين آزمون از همساني دروني مطلوبي برخوردار است ، زيرا ضـريب آلفاي آن در همه پژوهشها بالاتر از ٠/٨٠ بوده است .
همچنين ، نتايج آزمون خي دو جهت بررسي وجود يا عـدم وجـود تفـاوت معنـادار در سـبکهاي هويت يابي دانشجويان متعلق به سه گروه قومي نشان داد بيش از نيمـي از دانشـجويان (٥٣/٦%) در سبک هويت اطلاعاتي قرار دارند.
اين نتايج با يافته هاي اماني و مجذوبي (١٣٩٠) و مکوند حسيني و طبري (١٣٨٨) همخواني دارد کـه در ايـن پژوهشها نيز بيشتر افراد نمونه در سبک هويت اطلاعاتي قرار داشتند.