چکیده:
مقدمه:
یکی از موضوعاتی که در روانشناسی شناختی مورد توجه قرار گرفته، مفهوم استعاره است. خصوصیات شناختی استعاره ها سبب شده تا در درمان های شناختی نیز بکار گرفته شوند. این پژوهش قصد دارد تا اثربخشی درمان شناختی- استعاری را بر اضطراب اجتماعی مورد مقایسه قرار دهد.
روش:
این پژوهش نیمه آزمایشی با ۴۰ نفر از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در برنامه درمانی انجام شد که بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. پرسش نامه هراس اجتماعی کانور (۲۰۰۰) بعنوان پیش آزمون برای همه افراد اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش ۱۲ جلسه در برنامه استعاره درمانی بر اساس روش هیمبرگ (۲۰۰۰) شرکت کردند. مقادیر پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها:
نتایج نشان دهنده کاهش معنادار اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود.
نتیجه گیری:
این یافته ها اهمیت و اثربخشی رفتار درمانی شناختی- استعاری برای اختلال اضطراب اجتماعی را مورد تایید قرار میدهد.
Introduction
Recently one of the most interesting topics in cognitive psychology is the metaphor. Because of their cognitive properties, metaphors were applied in psychological therapy. This research's aim is study metaphorical cognitive therapy for in social anxiety disorder.
Method
This semi experimental research conducted with 40 voluntary person with social anxiety that randomly assigned to control and experimental groups. Both groups answered to Social anxiety questionnaires (Connor, 2000) as pretest. Experimental group received 12 sessions of metaphorical cognitive therapy based on Heimber (2000). The value of pretest and post-test compared with covariance analysis.
Results
findings showed significant reduction of social anxiety in experimental group compare with control group.
Conclusion
Results indicate the importance and effectiveness of metaphorical cognitive therapy for in social anxiety disorder.
خلاصه ماشینی:
This research's aim is study metaphorical cognitive therapy for in social anxiety disorder.
در گذشته اضطراب اجتماعي در ميان جامعه تقريبا غير شايع فرض مي شد، اما با گسـترش مطالعـات همه گيرشناسي شيوع بسيار بالاتر از انتظاري بدست آمد (استين ، والکر و فورد٣، ١٩٩٦)، به شکلي که بررسـي شيوع اين اختلال در ايران در سال ١٣٨٩ شيوع ١٠/١ درصدي را بـا درصـد بـالاتر ابـتلا در زنـان نشـان داد (طاولي، اللهياري، آزاد فلاح ، فتحي آشتياني و ملياني، ١٣٩٢).
از آنجا که نقش عوامل شناختي چون پردازش پس رويدادي (بساکنژاد، مـوئيني و محرابيزاده هنرمند، ١٣٨٩)، ترس از ارزيابي منفي (بيدل و ترنر١٠، ٢٠٠٧) و سوگيري توجه (زارع ، قنبريها و سعديپور، ١٣٨٧) در تداوم اختلال اضطراب اجتماعي به اثبـات رسـيده اسـت ، لـذا در 1 Social anxiety 2 American Psychiatric Association 3 Stein M, Walker J, Forde D.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش بر آن بود تا با توجه بر نقش شناختي مؤثر اسـتعاره هـا در زبـان ارتبـاطي و سـابقۀ اثربخشـي در بکارگيري استعاره ها در درمان ساير اختلالات ماننـد افسـردگي، اثربخشـي درمـان شـناختي- اسـتعاري را در اختلال اضطراب اجتماعي بررسي نمايد.