چکیده:
مقدمه: پاسخگویی کارکنان میتواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک رهبری مدیران قرار
بگیرد. از این رو این مطالعه با هدف تعبین رابطه بین سبکهای رهبری تحولی و تبادلی با میزان
پاسخگویی دبیران انجام گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دبیران مدارس
متوسطه زاهدان که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد ۲۸۵ دبیر انتخاب شدند.
همچنین از پرسشنامه سبک رهبری (باس و آولیوه ۲۰۰۰) و پرسشنامه پاسخگویی (هاچوارتر و
همکاران, 2005 استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون
چندگانه همزمان استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها مقدار ضریب همبستگی بین رهبری تحولی با پاسخگویی دبیران به ترتیب 0/688 بود(P<0.01)
. نتایج نیز در ابطه نشان داد که سبک رهبری تحولی 49/3 درصد از واریانس پاسخگویی را پیشبینی میکند. همچنین مقدار ضریب همبستگی بین رهبری
تبادلی با پاسخگویی دبیران 0/336 بود (P<0.01). نتایج نیز در این رابطه نشان داد که سبک
رهبری تبادلی ۴۶/۱ درصد از واریانس پاسخگویی را پیشبینی میکند.
نتیجه گیری: سبک رهبری تحولی در مقایسه با رهبری تبادلی پاسخگویی بیشتر کارکنان را به
دنبال دارد.
Introduction: The goal of this research was to study the relationship
transactional and transformational leadership styles with teachers'
accountability.
Method: Research method was descriptive-correlational. A sample of
285 teachers were stratified random selected out of a population all
secondary school teachers in the city of Zahedan. Research instruments
included Multifactor Leadership Questionnaire questionnaire (Bass &
Avolio, 2000) and Accountability Questionnaire (Hochwarter et al. ,
2005). Pearson correlation coefficient and simultaneous regression
analysis were used to analyze the obtained data.
Results: According to the results, the correlation coefficients between
transactional leadership with accountability was 0. 688 (P <0. 01).
Moreover, the results of multiple regression analysis revealed that
organizational culture can predict% 49/3 of the variance accountability.
Additionally, the correlation coefficients between transformational
leadership with social accountability was 0. 336 (P <0. 01). Moreover, the
results of multiple regression analysis revealed that distributive
leadership style can predict% 46/1 of the variance accountability.
Conclusions: Transformational leadership increase accountability of
teachers compared to transactional leadership.
خلاصه ماشینی:
ايـن موضـوع تـأثير مثبتـي بـر 1 Transformational, transactional and non-interventionist 2 Bagler 3 Ivey & Kline 4 kark 5 Camps & Rodríguez 6 Ramachandran& Krishnan 7 Idealized influence 8 Avolio, Bass 9 Intellectual Stimulation 10 Shadraconis 11 Individualized Consideration رضايتمندي پيروان ، رهبران و به طور کلي ثمربخشي دارد (گوموزلوگو و السو١، ٢٠٠٩).
در بررسي پيشينه پـژوهش ، ميرحـسيني ، محمـدي ، شـيري و نـصراللهي (١٣٩٤) پژوهـشي بـا عنوان رابطه بين سبک هاي رهبري تحول آفرين و تبادلي با توانمندسازي کارکنان بيمارستان هـاي شهر ايلام انجام دادند.
بررسي پيشينه پژوهش نشان داد که تاکنون مطالعه اي کـه بـه بررسـي رابطه بين سبک هاي رهبري تبادلي و تحولي با ميزان پاسخ گويي به ويژه در سازمان هـاي آموزشـي بپردازد صورت نگرفته است .
اين پژوهش نيز گامي در اين راستا مي باشد با هدف تعيين رابطه سبک هاي رهبري تحولي و تبادلي با پاسخگويي دبيران مـدارس متوسطه زاهدان انجام گرفت .
يافته اصلي اين مطالعه نشان داد که بين هر دو سبک رهبـري تحـولي و تبـادلي بـا پاسـخگويي دبيران رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
يافته ها نشان داد که هرچند بين هر دوسبک رهبري تحولي و تبـادلي بـا تعهـد سـازماني کارکنان رابطه مثبتي وجود دارد اما ميزان تعهد سازماني کارکنان جامعه مورد تحقيق بيـشتر از طريـق سبک رهبري تحول گرا توجيه مي شود.
در اين مطالعه مشخص شد که غالب تـرين سـبک هـاي 1 Ismail, Abidin & Tudin 2 Ahmad, Abdul Majid & Mohd Zin 3 Saleem 4 Rodrigues & Ferreira 5 Baloch, Ali & Zaman 6 Nguni, Sleegers & Denessen رهبري به ترتيب سبک هاي تبادلي ، تحولي بود.