چکیده:
مقاله حاضر از نوع کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان به رشته تحریر در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر راهبرد یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی دانش آموزان است. نتیجه نشان می دهدکه آموزش یادگیری خودتنظیمی با به کارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی مناسب، سعی در افزایش یادگیری و درک و تمرکز دانش آموزان دارد؛ از این رو موجب بهبود عملکرد دانش آموزان می گردد؛ در نتیجه، اضطراب دانش آموزان کاهش می یابد، و تفکر انتقادی رو افزایش می دهد. آموزش یادگیری خودتنظیمی مهارت های دانش آموزان را در تکالیف ارتقا داده، موجب می شود که دانش آموزان، تکالیف درسی و مسائل مربوط را پی گیری کنند؛ از این رو آنان می توانند در حل مسائل موفق بوده، به خود اعتماد کنند.
خلاصه ماشینی:
آشنایی با زمینه های یادگیری و فراشناختی در نظام آموزشی به کاربرد مهارت های تفکر در آموزش تاکید دارد و از این نظر برای دانشجویان، اساتید و علاقه مندان به تعلیم و تربیت، استفاده از روش فعال یادگیری بهینه و اساسی که شاگردان را به تفکر درباره موضوع، بررسی، توصیف، کسب اطلاعات و بحث و نتیجه گیری هدایت و ترغیب می کنند، بسیار مفید خواهد بود )تقی پورکران،1383).
در این زمینه لازم است تا این تلفیق از دوره ابتدایی آغاز و در تمام دوره های آموزشی ادامه و تکمیل یابد تا در نتیجه الگوی آموزش حافظه محور فعلی، جای خود را به الگوی مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسان های ماهر، کارآمد و خلاق بدهد )نقشه جامع علمی کشور،1390) بيان مسئله به عقیده میرز (1374) در عصری که کتاب های درسی به سرعت کهنه می شوند و نوآوری دائماً تجربه می شود، اهداف نهایی و کلی تعلیم و تربیت ناگزیر باید تغییر یابد، به عبارت دیگر روش های سنتی تدریس و یادگیری یعنی جایگاه منفعل فراگیران در محیط آموزشی و تکیه بر پر کردن ذهن از اطلاعات، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی نسل حاضر و آینده نخواهد بود و برای تربیت صحیح فراگیران نیاز است تا آنها آزادانه، خلاقانه و نقادانه و به طور علمی بیاندیشند و برنامه های مدارس ومرکز آموزشی باید نظم فکری را به فراگیران منتقل نمایند و چنان سازماندهی شوند که آنها را به جای ذخیره سازی حقایق علمی، درگیر مسأله نمایند.