چکیده:
هدف تحقیق حاضر توسعه الگوی پیوند دانشگاه و جامعه مبتنی بر رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی بود. از روش تحلیل لایه لایه علّی برای ترسیم لایه های مختلف الگوی پیوند دانشگاه و جامعه و برای استخراج نشانگرهای هر لایه از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Nvivo10 QSR برای طبقهبندی داده های کیفی و کدگذاری مضامین پدیدار شده در مصاحبه ها استفاده شد. دستاورد این پژوهش تدوین الگوی چندلایه پیوند دانشگاه و جامعه شامل لایه لیتانی با دو زیرلایه پیشرانه ها (درون و برون حوزهای) و آمادگی ها (ساختاری، محتوایی و زمینه ای)، لایه بافتار اجتماعی با زیرلایههای ارزشهای مسئولیتپذیری اجتماعی (ابعاد قانونی، اخلاقی، اجتماعی، زیست محیطی و انساندوستانه) و سازوکارهای پیوند دانشگاه و جامعه (پیوند آموزشی، پیوند ترویجی، پیوند پژوهشی و فناوری، پیوند کارآفرینی و سازوکارهای توسعهای)، لایه گفتمانی با عنوان دستاوردها برای دانشگاه با ابعاد توسعه سازمانی و پایداری نهادی- توانمندسازی فردی و حرفه ای و سرانجام، لایه استعاره ها و اسطوره ها با عنوان پیامدها برای جامعه با ابعاد پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری زیست محیطی بود.
The purpose of this research was to develop a model for university–community engagement based on social responsibility approach in agricultural higher education. Causal layered analysis was used to draw different layers of university–community engagement model. A qualitative phenomenological method was used to extract indicators for each layer. The Nvivo10 QSR software was used for data analysis to classify qualitative data and coding themes emerging from interviews. The main result of this research was the codification of a multilayer model of university-community engagement, including; (1) litany layer, containing two subcategory :(a) the subcategory of drivers (inside and outside domains) and (b): the subcategory of readiness (structural, content and context); (2) social causes layer, including two subcategory: (a) subcategory of social responsibility values (including: legal, ethical, social, environmental and humanitarian dimensions) and (b) subcategory of university and community engagement mechanisms (including: educational, extension, research and technology, entrepreneurial, and developmental engagement mechanisms); (3) discourse layer named achievements for university with dimension organizational development and institutional sustainability-personal and professional empowerment, and (4) metaphor and myth layer named outcome for society with economic sustainability, social sustainability and environmental sustainability dimensions.
خلاصه ماشینی:
University Social Responsibility فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي ، دوره ٢٦، شماره ٤، ١٣٩٩ 87 خط مشي مشخصي است و معمولا مبتني بر نيازها و تقاضاي جامعـه نيسـت ,Majidi &Sohrabi ) (٢٠١٤.
پيشينه پژوهش الگوهاي بي شماري در خصوص مسئوليت اجتماعي سازمان ها بـه عنـوان کليـدي بـراي ايجـاد تغييـرات اساسي و اطمينان از توجه به ابعاد مهم ايـن موضـوع ارائـه شـده انـد (٢٠١٥ ,Moon)، از جملـه هـرم مسئوليت اجتمـاعي کـارول شـامل ابعـاد اقتصـادي ، حقـوقي ، اخلاقـي و نوع دوسـتانه ;٢٠٠٨ ,Gova) (٢٠١٥ ,٢٠٠٨ ,١٩٩٩ ,١٩٧٩ ,Carroll، مدل شوآرتز و کارول (٢٠٠٣ ,Carroll &Schwartz ) شامل ابعاد اقتصادي ، اخلاقي و قانوني ، مدل سه سطحي وود (١٩٩١ ,Wood) شـامل سـطح مؤسسـه ، سازمان و فرد، مدل لانتـوس (٢٠٠١ ,Lantos) بـا ابعـاد اخلاقـي ، نوع دوسـتانه و اسـتراتژيک و مـدل DNA که مبتني بر چهار پايه مسئوليت پذيري شامل ايجاد ارزش ، حاکميت خوب ، مشارکت اجتمـاعي و ادغـام محيطـي اسـت (٢٠١٧ ,٢٠١٦ ,٢٠١٢ ,٢٠١١ ,Visser).
Mohammadlu et al) به بعدآموزشي ، ايروانـي و همکـاران Iravani, Shaaban Ali) (٢٠٠٦ ,Miraei Ashtiani &Fami, Alibeygi, Kalantari بـه ابعـاد آموزشـي ، پژوهشـي و خدمات اجتماعي ، قاسمي و همکاران (٢٠١٠ ,Hejazi &Qasemi, Hosseini ) به برخي از ابعـاد و مؤلفــه هــاي خــدمات برون رســاني و غلامرضــايي و همکــاران Gholamrezaei, Movahed) (٢٠٠٩ ,Hosseini &Mohammadi, Asadi به سازوکارهاي آموزشـي ، پژوهشـي و مشـاوره اي اشاره کرده اند.
در اين زمينه ، علي بيگـي و قنبرعلـي (٢٠١٠ ,Ghanbarali &Alibeygi )، ملکي نيا و همکاران (٢٠١٤ ,Ahmadian &Malekinia, Bazargan, Vaezi ) و راد و همکاران (٢٠١٧ ,Moinekia &Rad, Faghihi, Nateghi ) به برخي از مؤلفه ها و ابعاد پايداري در آموزش عالي اشاره کرده اند.