چکیده:
هدف از پژوهش تحلیل رابطه بین رضایت شغلی با نشاط اجتماعی و فرسودگی شغلی دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان مازندران بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از منظر روش جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه دبیران زن و مرد مقطع متوسطه اول و دوم استان مازندران (16000نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند و داده ها با استفاده از سه پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا، شادکامی آکسفورد، فرسودگی شغلی مسلش جمع آوری شد. با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 تجزیه تحلیل و Lisrel نسخه 8/8 مدلسازی صورت گرفت. تحلیل ها نشان داد بین نشاط اجتماعی با مطلوبیت نوع شغل، جو سازمانی، شرایط فیزیکی شغل رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین فرسودگی شغلی با نظام پرداخت و شرایط فیزیکی شغل رابطه معنی داری وجود دارد. رابطه رضایت شغلی با نشاط اجتماعی مستقیم و مثبت اما رابطه رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معکوس و منفی است. با توجه به اهمیت و نقش مهم رضایت شغلی در افزایش نشاط اجتماعی و کاهش میزان ابتلا به فرسودگی شغلی سازمان باید در تلاش باشد با فراهم کردن زمینه های ایجاد رضایت شغلی نشاط افراد را فراهم کند و کارکنان را از ابتلا به فرسودگی شغلی بازدارد.
The purpose of this study was to analyze the relationship between job satisfaction with social happiness and burnout of physical education and non-physical education teachers in Mazandaran province. This research is methodologically descriptive-correlational in terms of methodology and survey type in terms of data collection method. The statistical population included all male and female teachers of the first and second secondary schools of Mazandaran province (16,000 people), which was considered 384 people using Morgan table. Samples were selected using cluster-random sampling method and the data were collected using three job questionnaires of Minnesota Job Satisfaction, Oxford Happiness, and Maslach burnout. Analysis was performed using SPSS software version 22 and Lisrel version 8.8 was modeled. Analyzes showed that there was a significant relationship between social happiness and job desirability, organizational climate, and physical conditions of work. Also, there is a significant relationship between burnout with pay system and physical conditions of work. The relationship between job satisfaction and positive and positive social happiness, but the relationship between job satisfaction and job burnout is negative and negative. Given the importance and important role of job satisfaction in enhancing social happiness and reducing the rate of burnout, the organization should strive to provide people with job satisfaction and prevent employees from being burned out.
خلاصه ماشینی:
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه زابل، زابل، ایران تاريخ دريافت: 03/12/1398 تاريخ پذيرش: 14/04/1399 چکیده هدف از پژوهش تحلیل رابطه بین رضایت شغلی با نشاط اجتماعی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی و غیر تربیتبدنی استان مازندران بو این پژوهش از نظر روششناسی از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع پیمایشی است.
بنابراین مسئله رضایت شغلی دبیران بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا وقتی دبیران از رضایت شغلی برخوردار باشند عملکردشان بهبودیافته و پرانرژی به کار خود ادامه Samancioglu, baglibel,jean Erwin Merida Lopez Nordenmark Cibele, Samuel, Henrique, Graça میدهند و این احساس مثبت به دانش آموزان نیز انتقال مییابد.
با توجه به اینکه تلاشهای کمی برای کاهش استرس و فرسودگی شغلی دبیران و افزایش رضایت شغلی و نشاط اجتماعی آنها انجام شده است لذا پژوهشگر بر آن است تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.
با توجه به مدل ارائه شده بین دبیران تربیتبدنی و غیر تربیتبدنی در سه سازه رضایت شغلی، نشاط اجتماعی و فرسودگی شغلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
The Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Citizenship Behavior of the Physical Education Teachers in Golestan Province: The Mediating Role of Job Satisfaction.
ارجاعدهي Analyzing the Relationship between Job Satisfaction with Social happiness and Burnout between Physical and Non-Physical Education Teachers: A Model Presentation 1 F.
Assistant Professor of Sports Management, University of Zabol, Zabol, Iran Received: 2020/02/22 Accepted: 2020/07/04 Abstract The purpose of this study was to analyze the relationship between job satisfaction with social happiness and burnout of physical education and non-physical education teachers in Mazandaran province.