چکیده:
هماهنگی مقولههای آموزش و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی معماری، ضروری است و میتواند منجر به ارتقاء توانایی طراحی و گذر بهسمت حرفهمندی و خبرگی شود. هدف، تدوین چارچوب مفهومیِ آموزش معماری، براساس مقولههای آموزش معماری و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی، در سطح کلمات و مفهوم است. برای تدوین چارچوب از همسازی و یافت معنای درونیِ نگرشها و اولویتهای آموزش معماری در حوزههای روشهای آموزش، آموزش معماری، و فرایند طراحی استفاده شده است. گردآوری اطلاعات از روش اسناد و مدارک است، ۸۴ منبع پرارجاع و مرتبط با کلمات کلیدی آموزش معماری، مبتدی، توانایی طراحی، فرایند طراحی، و تفکر طراحانه انتخاب شده است. با تحلیل متون و گردآوری اطلاعاتِ علمی داخلی و خارجی، و بررسی موقعیت کارگاه طراحی معماری در پی استخراج و استنباط مقولههای آموزش معماری، فعالیتهای کارگاه طراحی، و تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری دانشجویان مبتدی است. تحلیل و تفسیر دادههای متنی، در سه مرحله انجام شد، کدگذاری با مطالعه متون، کلمات و مفاهیم مشترک، تحلیل، تفکیک، تلفیق و تجمیع آنها انجام شد؛ مقولههای مفهومی آموزش معماری و فعالیتها در کارگاه معماری برای پوششدهی مقولهها یافت شد؛ و چارچوب مفهومی آموزش در کارگاه طراحی معماری تدوین شد. یافتههای تحقیق شش مقوله آموزش معماری شامل توانایی طراحی، تفکر طراحی، اثربخشی کارگاه، آموزش مشارکتی، رسانهها و سنجش است. برای تدوین چارچوب مفهومی و تدریس در کارگاههای طراحی، فعالیتهای مناسب کارگاهها در ابعاد و جنبههای مختلف یافت و تعریف میشود. فعالیتها برای ارتقا نیازمندیهای دانشجو مبتدی معماری و پوششدهنده چندین مقوله یافت شد، شش سری فعالیت شامل مطالعات، تحلیلبنا، ماکتسازی، اسکیسها، رسانههای مختلف، و ارزیابی بیان و در نهایت چارچوب مفهومی تدوین شد. دانشجویان مبتدی در یادگیری طراحی با الهام از عملکرد معماران خبره، تفکر همگرا و واگرا، تامل در فرایند طراحی، مشارکت و نقد در فعالیتهای کارگاه در نهایت به ایدهپردازی، خلق فضا، و ساخت طرحواره میپردازند. در این مسیر تواناییهای فردی برای ساخت مفاهیم، و شناخت مسئله طراحی ارتقاء مییابد.
Coordination of education categories and activities of novice students in architectural primary design studios is indispensable and can lead to the designing ability development and transition towards professionalism and proficiency. The objective is a conceptual framework for architectural education based on the categories of architectural education and novice studentschr('39') activities in architecture primary design studios. The article used qualitative content analysis at the level of words and concepts. To formulate the framework and find the inner meaning of the attitudes and priorities of architectural education in teaching methods, architectural education, and design process. The data collection method is a documentation method; 84 references are searched many times and are related to architectural knowledge, novice, design ability, design process, and design thinking are selected. The article developed a conceptual framework of architectural education for novice students by analyzing texts, collecting internal and external scientific information, and examining the architectural design studiochr('39')s position following the extraction and inference of architectural education categories and design studio activities. After identifying the research objective and question, content analysis and interpretation was made in three stages. Coding was done by studying the common texts, words and concepts, and analysis, separation, integration, and aggregation. Education conceptual categories were formed in the architectural design studios. Educational activities were finally found to cover the categories, and the final framework of education was formulated. Content analysis and definition of categories, activities and the relationship between them were used. Via representing the data collection protocol, the analysis and coding process has contributed to the research reliability. The research findings reveal six categories using analysis, table, and form, including ability, architectural thinking, studio effectiveness, collaborative learning, media, and assessment. Each of these categories has sub-categories that designate the novice studentschr('39') design needs. Activities to enhance the needs of a novice student of architecture were found to fit and cover several categories, including six series of activities studies, building analysis, model building, sketches, various media, and expression evaluation. The design process takes place in an intricate reciprocal motion in the human mind. Inspired by expert architectschr('39') work, convergent and divergent thinking, and reflection on the design process, collaboration, and critique in the studio activities, novice students, eventually develop ideas, create a space, and generate a schema. In this way, individual abilities to construct concepts and understand the problem of design are improved.
خلاصه ماشینی:
گردآوري اطلاعات اوليه متون از روش اسناد و مدارک است ، براي شروع تحقيق کلمات کليدي مطالعات طراحي ٢، آموزش معماري ، توانايي طراحي ٣، مبتدي ٤، فراينـد طراحـي ٥، تفکـر معمـاري ، و کارگـاه طراحـي در پايگاه ها، سايت هاي و کتابخانه هاي علمي ، مقالات داخلي علمي پژوهشي و خارجي از نشريه هـايي چـون Design studies،Research in engineering design،The International Journal of Production Research جستجو شده است ، مقالات پرارجاع و مرتبط در اولويت بوده اند و با استفاده از ٨٤ منبع اين مقاله تدوين شده است .
شکل ٣- کدگذاري متون : کلمات و مفاهيم مشترک ، تحليل ، تفکيک منبع : نگارندگان (به تصویر صفحه رجوع شود) با مطالعه و تحليل محتوا متون براي رسيدن به مقوله هاي مفهومي آموزش معماري در کارگاه هاي طراحي دانشجويان مبتدي همانطور کـه در بحث روش کار نيز بيان شد، گام اول يافت کلمات و مفاهيم مشترک در متون و کدگذاري است .
فعاليت هاي متناسب و پوشش دهنده چندين مقوله ، تنظيم و معرفي مي شود، شش دسته بندي فعاليت ها براي ارتقا نيازمندي هاي دانشجو مبتدي معماري شامل چگونگي تفکر و توانايي طراحي و همچنين راه کارهاي اثر بخشي کارگاه طراحي قلب آموزش معماري مورد نياز است ، شامل مطالعات ، تحليل بنا، ماکت سازي ، اسکيس ها، رسانه هاي مختلف ، و ارزيابي و در شکل ٩ بطور کلي مقوله ها و فعاليت ها در چارچوب مفهومي بيان شده است .