چکیده:
Learning collocation is regarded as one of the beneficial ways in mastering second language vocabularies. The current study tries to show the effect of teaching consciousness –raising strategy on Iraqi EFL learners’ achievements in using collocations. It specifically tries to provide an answer to the following question: Will teaching consciousness-raising strategy improve Iraqi EFL students’ learning? To answer this question the study hypothesizes that consciousness -raising strategy has favourable consequences on Iraqi EFL learners achievements in using collocations and first –year Iraqi EFL learners are relatively weak in using collocations. To confirm the suggested hypotheses, an experiment was conducted. The subjects were thirty first- year university students at the Translation Department, College of Arts, university of Mosul and they were divided into a control and an experimental group. Both groups did pre- and post- tests. The results proved that the experimental group showed a great improvement in the results of the post-test due to the experimental lesson series they had. Whereas the control group showed very little difference in the post-test due to their own collocational knowledge.
یعد تعلم المتلازمات اللفظیه من احدی الطرايق الاکثر فايده للطلبه فی تعلم مفردات
اللغه الانکلیزیه. تهدف الدراسه الحالیه الی تقصی مدی تاثیر تدریس اسلوب زیاده الوعی
فی استخدام المتلازمات اللفظیه بالنسبه للطلبه العراقیین الدارسین للغه الانکلیزیه کلغه
ثانیه. تسعی الدراسه و الی ایجاد جواب للسوال التالی: هل تدریس اسلوب زیاده الوعی
سیحسن من اداء الطلبه العراقیین الدارسین للغه الانکلیزیه کلغه ثانیه؟ لغرض الاجابه
علی هذا السوال تم افتراض ما یلی: ان استراتیجیه زیاده الوعی لها الاثر فی تطویر اداء
الطلبه فی استعمال المتلازمات اللفظیه و ان طلبه المرحله الاولی ضعفاء نسبیا فی
استخدام المتلازمات اللفظیه. لاثبات الفرضیات فقد تم تطبیق التجربه. حیث تم اختیار
ثلاثون طالبا من طلبه المرحله الاولی فی قسم الترجمه / کلیه الاداب جامعه الموصل تم
تقسیم الطلبه الی مجموعتین: المجموعه الضابطه والمجموعه التجریبیه. قامت کلتا
المجموعتین باجراء اختبار قبلی و بعدی . اثبتت النتايج ان لتدریس استراتیجیه زیاده
الوعی الاثر الريیس علی تقدم اداء طلبه المجموعه التجریبیه فی استخدام المتلازمات
اللفظیه وذلک یعود الی سلسله الدروس التی تلقاها الطلبه. کما اثبتت النتايج ان طلبه
المجموعه الضابطه اظهروا تقدما بسیطا فی الاداء حیث اعتمد الطلبه علی ما لدیهم من
معلومات حول المتلازمات اللفظیه