چکیده:
مقدمه: سازگاری اجتماعی از اساسیترین معیارهای مسئولیتپذیر شدن افراد هر جامعه است و در ارتقای کیفیت زندگی هر جامعهای موثر است، پژوهش حاضر به پیشبینی انعطافپذیری شناختی بر سازگاری اجتماعی و مسئولیتپذیری در دانشجویان دختر میپردازد. روش: در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه قم در سال تحصیلی 99-1398 شامل میشود (5050=N). که از میان آنها تعداد 357 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و وارد تحلیل شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و وندرال (2010)، سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (1984) جمعآوری و با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین سازگاری اجتماعی و مسئولیتپذیری با انعطافپذیری شناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج سازگاری اجتماعی 42 درصد و مسئولیتپذیری 29 درصد از تغییرات انعطافپذیری شناختی دانشجویان دختر را به طور مثبت پیشبینی و همزمان سازگاری اجتماعی و مسئولیت پذیری قادر به تبیین 36 درصد از واریانس انعطافپذیری شناختی بودند (F=103/296, P<0/0001). نتیجهگیری: نتایج، نشانگر اهمیت سازگاری اجتماعی و مسئولیتپذیری شناختی در تبیین انعطافپذیری شناختی است. لذا، تشکیل کارگاهها و کلاسهای آموزشی با تشریح اهمیت مسئولیتپذیری و همچنین آموزش شیوههای سازگاری اجتماعی بهتر، میتواند در جهت بهبود انعطافپذیری شناختی دانشجویان مثمرثمر واقع گردد.
Introduction: Social adjustment is one of the most basic criteria for taking responsibility of individuals in any society and is effective in improving the quality of life in any society. The present study predicts cognitive flexibility on social adjustment and responsibility in female students. Method: In this study, the statistical population of all female students of Qom University in the academic year 2019-2020 is included. (N=5050). Among them, 357 students were selected by stratified random sampling and analyzed. Data were collected through Dennis and Vendral (2010) Cognitive Flexibility Questionnaire, Sinha and Singh Social Adjustment Questionnaire (1993) and the California Psychological Questionnaire (1984) and analyzed using correlation and multiple regression analysis. Findings: Findings showed that there is a positive and significant relationship between social adjustment and responsibility with cognitive flexibility. Also, according to the results of social adjustment, 42% and responsibility accounted for 29% of the changes in cognitive flexibility of female students, and at the same time, social adjustment and responsibility were able to explain 36% of the variance of cognitive flexibility (F=103/296, p Conclusion: The results indicate the importance of social adjustment and cognitive responsibility in explaining cognitive flexibility. Therefore, the formation of workshops and training classes by explaining the importance of responsibility and also teaching better social adjustment methods, can be effective in improving the cognitive flexibility of students.
خلاصه ماشینی:
لذا 8 nitive Processing"/>nit Cartwright, Marshall, Huemer & Payne Acceptance And Commitment Cognitive Flexibility Önen & Koçak Arby, Castro, Wasserman, & Sloutsky Tratman, J.
از نظر آنان مهارت اجتماعی عبارتند از: توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زم Dheer & Lenartowicz Jacques & Zelazo Dennis & Vander Wal Adjaustment Salaam & Mounts Zelltner, Homer, Baumgartner & Landlord Aslebi And Goora Social Skills به طریق خاص که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد.
لذا، میتوان گفت سازگاری اجتماعی و انعطافپذیری سبب ایجاد رفتار مسئولانه و ناسازگاری سبب ایجاد رفتار خودخواهانه و اغتشاش میشود (قنبریان مقدم، 1394؛ ترکیزاده، حاجیعلیزاده و سماوی، در این رابطه، نتایج پژوهش البرزی، انباری و خوشبخت (1397) نشان داده با مهارتهای اجتماعی و جو عاطفی خانواده، مثبت و معنادار انعطافپذیری شناختی قابل پیشبینی است همچنین مطالعات جباری (1398)، جعفری (1398)، شریفی، ریگی و بساکنژاد (1397) نتایج نشان داد تقویت انعطافپذیری شناختی، میتواند سازگاری را افزایش دهد.
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سازگاری اجتماعی و مسئولیتپذیری در پیشبینی انعطافپذیری شناختی دانشجویان دختر صورت Taylor & Lester Executive Functions Shu, Ahmed, Pickett, Ayman & Mcabee Curran روش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه قم در سال تحصیلی 99-1398 بود (5050=N) با توجه به تعداد جامعهی آماری و براساس جدول کرجسی- مورگان 1 (1970)، از بین آنها تعداد 357 نفر از دانشجویان دختر با استفاده از روش تصادفی طبقهاي انتخاب شدند.