چکیده:
در جستار حاضر تلاش شده است از برخوردهای اروپامحور با نمایشنامهی مرگ یزدگرد (1393) بهرام بیضایی چهره برداشته شود. باری، هدف این نیست که بیضایی را نویسندهای با تمایلات کاملاً ایرانی معرفی کنیم و از تأثراتش از ادبیات غرب چشم بپوشیم. بهطور دقیقتر، مطلوب این است که مرگ یزدگرد را در مقابل تئاتر روایی برتولت برشت قرار دهیم و به رویکرد خلاقانه بیضایی در استفاده از مدل برشتی تئاتر اشارهکنیم. در این میان، نگاه برشت به تاریخ، مفاهیم تناقض، پروایروسیس و کاسوس بهعلاوه اعتقادش به امکان ایجاد تغییر و اصلاح حتی در تاریکترین دورهها در مرکز توجه خواهد بود و بازتاب آن در نمایشنامهی مذکور بیضایی مورد کاوش قرار خواهد گرفت. همچنین، برخی از تکنیکهای مشترکی که بیضایی – با تأسی از نمایش خندهآور ایرانی موسوم به «تقلید» - و برشت برای تحقق مقوله «فاصلهگذاری» بکار بردهاند نیز بررسی خواهند شد. در این پژوهش از نظریات فردریک جیمسون در رابطه با تئاتر برشت استفاده شده است و دیدگاههای وی بهعنوان روشی برای پرداختن به این موضوع مورد استفاده نویسندگان قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که بیضایی درعینحالی که عمیقاً وامدار سنتهای نمایشی اصیل ایرانی است، از آن دسته از دستاوردهای برشت که برای موقعیت ایرانی متناسب است نیز بهره وافر برده است و بنابراین مرگ یزدگرد را به یک اثر چندوجهی تبدیل کرده است که علاوه بر مخاطب ایرانی، مخاطب غربی نیز می تواند—به واسطهی آشناییاش با تئاتر برشتی— با آن ارتباط برقرار کند.
The attempt to ‘post-modernize’ Iranian writers sometimes goes so far that the critic, without adequate justification, considers outstanding Iranian works which are rooted in the culture and tradition of this land to originate in and serve the same function and purpose as their Western counterparts. In this research, the authors unravel these Eurocentric interpretations in the case of Bahram Beyzaie’s Death of Yazdgerd. Meanwhile, the goal is not to introduce Beyzaie as an exclusively Iranian playwright and overlook his cosmopolitan bent. More specifically, Beyzaie’s Death of Yazdgerd will be re-grounded in terms of Bertolt Brecht’s epic theater. Thereby, Beyzaie’s twofold accomplishment in tailoring Brecht for the Iranian context and drawing on indigenous traditions of performative arts will be elaborated. Out of the vast body of Brecht’s method, this study focuses on his approach to history and his conviction in the contingency of the status quo and, hence, the possibility for change and reform even at the bleakest moments. The second line of this study concerns the parallel usage of certain techniques by Brecht and Beyzaie to achieve the so-called “distancing effect.” Given the multiple and occasionally incompatible readings put forth regarding Brechtchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s drama, the authors have adopted the holistic approach of Fredric Jameson to the subject matter.