چکیده:
در ایران به خلاف دنیای غرب ما از داستان شروع کردیم و به رمان رسیدیم ، بنابراین رمان
سابقه ای چندان در ادبیات ایران ندارد، با این حال در همین عمر کوتاه آثار شاخص و قابل
توجهی منتشر شده است ، پس از انقلاب رمان نویسی و داستان کوتاه نیز شتاب بیشتری
به خود گرفت ، با بروز انقلاب اسامی، ادبیات با موضوعی روبه رو شد که نمی توانست
در برابر آن سکوت کند. انقلاب مسائل عمیق و فراگیری را در خود داشت ، بنابراین لازم
بود که نویسندگان خاص خود را تربیت کند و از رهگذر این حوادث اجتماعی رمان های
خوبی منتشر شدند، تا جایی که دهه 70 تا اواسط دهه 80 درخشان ترین دوره رمان و
داستان نویسی در ایران پس از انقلاب بود ، دور های که تلاش های دهه 60 در آن نمایان
شد.
با این حال از اواسط دهه 80 و به ویژه از ابتدای دهه 90 سیر صعودی ادبیات داستانی
ایرانی اگر نگوییم روند نزولی به خود گرفته است ، دیگر شتاب سابق را ندارد ، بسیاری
از نویسندگان شاخص حوزه انقلاب ، دفاع مقدس و حتی اجتماعی نویس ها کمتر دست
به قلم برده و آثار خلق شده در این سال ها نیز رمان دندان گیری از آب در نیامده است.
عدم معرفی برگزیده بخش ادبیات در دوره های متعدد جایزه کتاب سال و جایزه جلال
آل احمد در این سال ها خود گواه این ادعاست.
کنار این سکوت نسبی نویسندگان شاخص دهه های 70 و 80 ، جوان گرایی البته در ادبیات
داستانی دهه 90 رشد یافته و آثار خوبی از نویسندگان جوان در این سال ها منتشر شده
است، با این حال منتقدان بر این باورند که در دهه 90 ما با تولید انبوه اما ضعیف آثار
ادبیات داستانی روبه رو هستیم.
خلاصه ماشینی:
ادبيات داستاني زهرا شهر آبادي چکيده در ايران به خلاف دنياي غرب ما از داستان شروع کرديم و به رمان رسيديم ، بنابراين رمان سابقه اي چندان در ادبيات ايران ندارد، با اين حال در همين عمر کوتاه آثار شاخص و قابل توجهي منتشــر شده است ، پس از انقلاب رمان نويسي و داستان کوتاه نيز شتاب بيشتري به خود گرفت ، با بروز انقلاب اســلامي ، ادبيات با موضوعي روبه رو شد که نمي توانست در برابر آن سکوت کند.
با اين حال از اواســط دهه ٨٠ و به ويژه از ابتداي دهه ٩٠ ســير صعودي ادبيات داستاني ايراني اگر نگوييم روند نزولي به خود گرفته اســت ، ديگر شتاب سابق را ندارد، بسياري از نويسندگان شاخص حوزه انقلاب ، دفاع مقدس و حتي اجتماعي نويس ها کمتر دست به قلم برده و آثار خلق شــده در اين ســال ها نيز رمان دندان گيري از آب در نيامده است .
ادبيات دربرگيرنده همه انواع آثار خلاقه است ؛ چه شعر و چه نثر؛ مثل منظومه هاي حماسي ، غنايي ، نمايشي ، تعليمي ، قصه ، رمانس ، داستان کوتاه ، رمان و ...
کشمکش کشــمکش عنصري ضروري در ادبيات داستاني ست و به معناي چالشي است که قهرمان با آن روبه رو مي شود و در تمام گونه هاي ادبيات کاربرد دارد.
در برخي موارد صحنه خود به يکي از شخصيت هاي داستان بدل مي شود و ممکن است لحن ويژه اي به داستان بدهد.