چکیده:
آموزش همیشه مهمترین ابزار در جهت بهبود کلی عملکرد کارکنان در نظر گرفته میشود و هر برنامةة
آموزشی تنها زمانی اثربخش و موثر است که تاثیر انتقال آموزشی آن را بتوان تضمین کرد. پژوهش حاضر
به بررسی نقش عوامل محیطی بر انتقال آموزش حاصل از دورههای آموزشی به محیط کار پرداخته است.
پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی از نوع
اکتشافی است. این طرح با استفاده از دو روش پیمایشی و مصاحبه انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه
کارکنانی است که در دورههای آموزشی سههفتهای تا سه ماهه دانشگاه شهید بهشتیء بین سالهای ۱۳۸۹
تا ۱۳۹۱ شرکت کرده بودند و نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران ۲۱۷ نفر برآورد شد که با شیوه
نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و مصاحبه نیمهساختاریافته بوده
است. دادههای گردآوریشده با بهرهگیری از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و ] تکگروهی
برای بخش کمی و روش تحلیل محتوا به صورت کدگذاری برای بخش کیفی, تحلیل شد. نتایج نشان
داد که مهمترین عامل تاثیرگذار بر انتقال آموزش کارکنان» حمایت همکاران آنها بوده است. همچنین
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حجم کاری زیاد از جمله عواملی است که مانع بهکارگیری
قابلیتهای فراگرفته شده در محیط کار میشود.
خلاصه ماشینی:
ليم و جانسون ١ (٢٠٠٢) بيان کردند که از ميان اين موارد، فرصت کارآموزان جهت استفاده از دانش ، مهارت و قابليت هاي فراگرفته يکي از مهم ترين فاکتورهاي کليدي ويژگي محيط کار جهت انتقال آموزش است [٢٢].
. استنباطي الف : تحليل عاملي اکتشافي به منظور شناسايي و کشف ابعاد يا سازه هاي اصلي داده هاي تحقيق براي شناسايي عوامل مؤثر و سهم تبيين واريانس توسط اين عامل ها و نيز اولويت آنها در زمينۀ انتقال آموزش کارکنان ، از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده شده است .
نمودار Scree مؤلفه هاي مؤثر بر انتقال آموزش کارکنان بر پايه نتايج حاصل از اجراي تحليل عاملي و شاخص هايي که پيشتر به آن اشاره شد، از مجموع عبارت ها، تعداد ٤ عامل استخراج شده است که اين عوامل ٧١/٧٨ درصد کل واريانس را تبيين مي کند.
تعيين ميزان تأثير عوامل در انتقال آموزش کارکنان در اين بخش ، داده هاي پژوهش با استفاده از آزمون t تک گروهي بررسي و تحليل شده است .
پژوهش ها حاکي از آن است که وقتي کارکنان دريابند مديران آنها از به کارگيري دانش و مهارت هاي جديد در کار حمايت مي کنند، تمايل بيشتري را براي انتقال اين شايستگي ها به محيط کار از خود نشان مي دهند [٣٠].
پژوهش ها حاکي از آن است که وقتي کارکنان دريابند مديران آنها از به کارگيري دانش و مهارت هاي جديد در کار حمايت مي کنند، تمايل بيشتري را براي انتقال اين شايستگي ها به محيط کار از خود نشان مي دهند [٣٠].