چکیده:
هدف این پژوهش بررسی سبکهای رهبری مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران از دیدگاه مدیران و
معلمان است. جامعة آماری پژوهش ککلیة مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی
۹۱-۰ است. این مطالعه به روش توصیفی - پیمایشی بر روی مدیران و معلمان ابتدایی شهر تهران انجام
شد. ۱۵۰ نفر مدیر مدرسة ابتدایی و۷۵۰ نفر معلم مدرسة ابتدایی به روش نمونهگیری خوشه ای - چند
مرحلهای انتخاب و بررسی شدند. ابزارهای تحقیق شامل دو پرسشناممحققساخته بود: ۱- خودارزیابی
مدیران از سبک رهبری خود و ۲- تعیین سبک رهبری مدیران. برای تجزیه و تحلیل دادهها از فراوانی»
درصدء انحراف معیارء آزمون تی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که سبک
غالب رهبری مدیران مدارس از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی» سبک رهبری تحولی,» و از دیدگاه
معلمان» سبک رهبری آموزشی است. ضمنا بین سبک رهبری مدیران زن و مرد تفاوت معنیداری وجود
دارد و مدیران زن بیشتر به سبک رهبری تحولی گرایش دارند. همچنین تفاوت معنیداری بین دیدگاه
معلمان زن و مرد برای هر یک از سبکهای رهبری مدیران مدارس وجود دارد (p<0/05).
خلاصه ماشینی:
همچنـين ، شـناخت و تبيـين سـبک هـاي رهبـري مـديران واحدهاي آموزشي (مدارس ) و بررسي تفاوت در سبک هاي رهبري مورد استفادة مديران زن و مرد، موضوع با اهميتي است که در اين بررسي بدان پرداخته شده اسـت .
به عبارت ديگر، بر اساس نتايج حاصل از ديدگاه معلمـان ، سـبک رهبـري مـديران مدارس ابتدايي شهر تهران بيشتر با مؤلفه هاي سبک رهبري آموزشي سازگاري و مطابقت دارد.
٩٥ معنادار بوده و اين بدان معني است که ميان ديدگاه هاي معلمان مرد و زن در خصوص عملکرد مديران مدارس ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي سبک رهبري تحولي، تفاوت معناداري وجود دارد.
٩٥ معنادار است و چنين استنباط مي شود که ميان ديدگاه مردان و زنان در خصوص عملکرد مديران مدارس ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي سبک رهبري آموزشي تفاوت معناداري وجود دارد.
٩٥ معنادار است و چنين استنباط مي شود که ميان ديدگاه مردان و زنان در خصوص عملکرد مديران مدارس ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي سبک رهبري دستوري تفاوت معناداري وجود دارد.
٩٥ معنادار است ،؛ يعني ميان ديدگاه مردان و زنان در خصوص عملکرد مديران مدارس ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي سبک رهبري اقناعي تفاوت معناداري وجود دارد.
٩٥ معنادار است و چنين استنباط مي شود که ميان ديدگاه مردان و زنان در خصوص عملکرد مديران مدارس ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي سبک رهبري مشارکتي تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان داد که از ميان سبک هاي شش گانـه رهبـري، سـبک رهبـري آموزشي از ديدگاه معلمان مدارس و سبک رهبري تحـولي از ديـدگاه مـد يران مـدارس ، استفاده شده است .