چکیده:
این پژوهش ضمن یواکاوی مفاهیم مدیریت دانش و اعتماد سازمانیء با هدف بررسی رابطة علّی بین ابعاد
اعتماد سازمانی و مدیریت دانش معلمان مقطع متوسطه انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همذدبیران
مقطع متوسطة شهر گناباد در سال تحصیلی ۲٩ - ۱۳۹۱ بود که ۳۶۰ نفر از آنها با روش نمونهگیری
تصادفی طبقهای انتخاب و در بین آنها پرسشنامههای اعتماد سازمانی باسوتی و دگادی و مدیریت دانش
پلات توزیع شد. روایی صوری» محتوایی و پایایی پرسشنامهها به دقت بررسی و تایید شدند. برای
تجزیه و تحلیل دادهها از » برای بررسی رابطهمداری مولفههای پژوهش از آزمون
همبستگی پیرسون و برای رابطة علی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای
این پژوهش» ضمن تایید کارهای تجربی گذشته» چشماندازی جدید به روی تحقیق در زمینة مدیریت
دانش در مدارس نمایان کرد. مهمترین نتیجه این تحقیق اثبات روابط علّی مستقیم» قوی و معناداری است
که بین ابعاد اعتماد سازمانی و مولفههای مدیریت دانش وجود دارد. بنابر بررسیهای انجامشده» اعتماد به
همکاران اثرگذارترین متغیر بر مدیریت دانش است. مدل علّی طراحیشده در پژوهش بر اساس الگوی
معادلات ساختاری برازش شد. شاخص نیکویی برازش و شاخص تصحیحیافتة آن
و ریشه میانگین مجذور باقیماندهها در مدل بوده استء که برازش
خوب مدل را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
مهمترين نتيجۀ اين تحقيق اثبات روابط علي مستقيم ، قوي و معناداري است که بين ابعاد اعتماد سازماني و مؤلفه هاي مديريت دانش وجود دارد.
Levin Lesser Cross Abrams .
Mader Matzler Renzl .
mohammed al-marzooqi al-alawi .
٩ Ibrahim Hoo Ngah .
به همين ترتيب ، مدل سازي معادلات ساختاري بين هر يک از ابعاد اعتماد سازماني و مديريت دانش براي فرضيات فرعي نيز انجام شد، که همگي مبين تأثير مثبت اين مؤلفه ها بر مديريت دانش است .
جدول ٦: نتايج آزمون تأثير اعتماد به همکاران و گروه کاري بر مؤلفه هاي مديريت دانش فرضيه ها فرضيۀ اصلي ٠/٦٢ ٠/٣٨ ٩/١١ تأييد فرضيۀ فرعي ١ ٠/٦٠ ٠/٣٦ ٩/٠٠ تأييد فرضيۀ فرعي ٢ ٠/٣٠ ٨/٢٤ تأييد فرضيۀ فرعي ٣ ٠/٤٤ ٠/١٩ ٦/٥٧ تأييد براي برازش مدل در معادلات ساختاري شاخص هاي زيادي وجود دارد که حداقل بايد سه مورد آن برقرار باشد، خلاصۀ مشخص هاي برازش مدل در جدول ٧ نشان داده شده است .
٢ based ١ Management Technology Information of Journal .
Management Knowledge Pechenkin and .
١١٦-٩١ ٫(١٠) ٤ Management Technology Information Persian] Investigate .
٢٦ ١٥ (١)٤ Management knowledge Capital Social .
٢٢ management Applied Knowledge Affecting Factors Cultural .
Capabilities and Learning Knowledge Organizational Boston College implementing for factors success Critical .
relationships organizational (2005) the securing: management Knowledge .
(٤)١٠ management Knowledge of Journal .
(٤)١٠ management Knowledge of Journal .
٤٢ ٢٢ (٢)١١ Management Knowledge .
١١٩ -١١٣(٢٠٠٨)٤ IBIMA knowledge and management in Trust .