چکیده:
هدف از این پژوهش» بررسی رابطة بین بالندگی مدیران ارشد صف و ستاد وزارت آموزش و پرورش
کشور با اثربخشی سازمانهای آموزشی بوده است. بدین منظور نمونة آماری این تحقیق بهصورت
سرشماری انتخاب شد که همة مدیران کل وزارت آموزش و پرورش کشور اعم از مدیران کل ستاد و
صف به تعداد ۷۲ نفر را در بر داشت. از بین همه پرسشنامههاء پرسشنامه ۳۰ نفر از مدیران صف و ۶۰
نفر از مدیران ستاد (۷۰ نفر) به دلیل کامل بودن تحلیل شدند. برای تحقق هدف پژوهش سه مولفه از
مژلفههای بالندگی مدیران (مهارت» توانایی و دانش) انتخاب و رابطة آنها با اثربخشی سازمانی با استفاده
از پرسشنامههای محققساخته بررسی شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنیداری بین سه
مولفة دانش» مهارت و توانایی را با اثربخشی سازمانی نشان نداده است. درحالی که رابطهة معنیداری بین
سه مژلفه با همدیگر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رابطة خطی بین آنها با استفاده از آزمون
رگرسیون چندگانه دیده شد. نتایج آزمون ] نیز هیچگونه تفاوت معنیداری بین دیدگاههای مدیران صف
و ستاد پیرامون ابعاد و مژلفههای بالندگی مدیران را نشان نداد. با این حال» ادبیات نظری گویای این
واقعیت است که این سه مولّفه با ذهنیت فلسفی مدیران ارتباط تنگاتنگی دارند و ذهنیت فلسفی نیز با
اثربخشی سازمانی رابطة مستقیم دارد
خلاصه ماشینی:
براي تحقق هدف پژوهش سه مؤلفه از مؤلفه هاي بالندگي مديران (مهارت ، توانايي و دانش ) انتخاب و رابطۀ آنها با اثربخشي سازماني با استفاده از پرسشنامه هاي محقق ساخته بررسي شد.
يافته ها از نظر مديران کل آموزش و پرورش کشور بين مؤلفه هاي دانش و توانايي هاي موردنياز مديران رابطه معني داري وجود دارد.
همبستگي بين متغيرهاي توانايي و اثر بخشي )به تصویرصفحه مراجعه شود) چنان که در جدول ٧ مشاهده مي شود، بين مؤلفه هاي مهارت هاي مديريتي و اثربخشي در اين تحقيق ارتباط معني داري وجود ندارد.
همبستگي بين متغيرهاي مهارت ها و اثربخشي )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به جدول ٨ و اطلاعات به دست آمده ، فرضيۀ مبني بر اينکه بين نوع دانش مديران و اثربخشي سازماني رابطه وجود دارد تأييد نمي شود؛ يعني هيچ يک از ترکيب هاي اين دو متغير ارتباط معني داري با يکديگر ندارند و فرض صفر تأييد مي شود.
)به تصویرصفحه مراجعه شود) يافته ديگر پژوهش مربوط به فرضيۀ مبني بر اينکه بين ديدگاه هاي مديران ستاد و صف پيرامون ابعاد و مؤلفه هاي بالندگي مديران در آموزش و پرورش تفاوت معني داري وجود دارد.
No Education of Search In :development Management .
Vol :Development Management of Journal role new a .
M Brow -٦ management :Administration Educational of Journal schools Secondary .
p Blackwell Practice and strategy development management of generation Third .
(٢٠٠٣) B Bozanjani Farahi -١٥ of Faculty Thesis Ph. D HRM of approach with development University Tehran Management