چکیده:
هدف این پژوهش کاربردی» شناساندن» توسعه و اشاعه کاربرد الگوی جدید مدیریت آموزش با اجرای
سناریوی تدریس آن در کلاس درس ریاضی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت درسی دانشآموزان پایه اوّل دوره
متوسطه است. روش پژوهش, نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. در
این پژوهش دو کلاس به تعداد ۷۲ دانشآموز از مدرسه پسرانه شاهد واقع در شهرستان اسدآباد برای نمونه
در دسترس مشارکت داشتند. از این تعداده یک کلاس ۳۹ نفره» به منزله گروه کنترل و یک کلاس ۳۱ نفره به
مثابه گروه آزمایش انتخاب شدند. گروه کنترل به روش سنتی و متداول آموزش دید و گروه آزمایش دوره
آموزشی خود را براساس سناریوی تدریس الگوی مدیریت آموزشطی کرد. ابزار گردآوری اطلاعات»
پیشآزمون و پسآزمون معلم ساخته پیشرفت درسی ریاضی بود. تعدادی از آموزگاران و سرگروههای
صاحبنظر آموزشی روایی و اعتبار صوری و محتوایی این آزمونها و میزان انطباق آنها با اهداف آموزشی و
محتوای موضوع مورد آموزش را تایید کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از شاخصهای آمار
توصیفی» تی مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش تاثیر بسیار معنادار ده گام
الگوی جدید مدیریت آموزش را بر پیشرفت درسی دانشآموزان در حل مسائل درس ریاضی در گروه
آزمایشی نشان میدهد. این نتیجه همچنین نشاندهندة موفقیت الگوی مدیریت آموزش در مقابل روش
تدریس سنتی و متداول و شاهد علمی منتج از پژوهش برای توصیه به کاربرد این الگو در تدریس درس ریاضی است
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش درصدد است الگوي مديريت آموزش را به مثابـه روش جديـد متمرکـز بـر يادگيري جمعي و فراهم ساز زمينه مشارکت و تعامل گروهي دانش آموزان در کـلاس بـه منظور تدريس رياضي معرفي کند و با توجه به نتايج پژوهش هاي سال هاي اخير داير بـر تأثيرات شگرف آن بر پيشرفت درسي مباحث علمي اين تأثير را بـر پيشـرفت تحصـيلي دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه در درس رياضي مـدلل سـازد.
همچنين ، مطالعات ديگر تأثير روش يادگيري مشـارکتي از نوع جيگ ساو مورد استفاده در اين پژوهش به منزله اساس الگوي مديريت آموزش را بر موفقيت تحصيلي دانش آموزان در درس رياضي نشان مي دهند؛ مطالعه هارمـان ١ در سـال ٢٠٠٢ در ايالت تگـزاس آمريکـا در سـه مدرسـه پسـرانه نشـان داد، اسـتفاده از الگـوي يادگيري مشارکتي جيگ ساو در کلاس هاي پايه سوم ، چهارم و پنجم مدارس به گونـه اي معنادار سبب ايجاد حس صميميت و همکاري بيشتر در ميان کودکان شده و از رفتارهاي خشونت بار آنها کاسته است .
يافته ها تحليل توصيفي داده ها: به منظور مقايسه ي نتايج پيش آزمون و پس آزمون پيشرفت درسي دانش - آموزان در يادگيري درس رياضي از شاخص هاي ميانگين و انحراف معيار در جدول ٢ استفاده شده است .
نتايج تحليل کوواريانس براي بررسي اثربخشي الگوي مديريت آموزش بر پيشرفت درسي دانش آموزان گروه هاي کنترل و آزمايش با حذف اثر پيش آزمون در جدول ٧ آمده است .
Effectiveness of the management model of Arabic teaching high school students to develop social skills, Education Management in Organizations Journal, Vol7, No27.