چکیده:
به دلیل پیچیدگی تفکر و یادگیری در انسان و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارتها و استدلالهای ریاضی، تدریس و یادگیری ریاضی دشوار و موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در درس ریاضی میشود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش تلفیق طرح و رنگ در الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی بود. الگوی مدیریت آموزش ریاضی دانشآموزان را به کار با یکدیگر، آموزش به یکدیگر و اتکا به یکدیگر در نایل شدن به اهدافشان ملزم میسازد. کودکان بهطور طبیعی مجذوب رنگهای تند و گرم میشوند. بنابراین از رنگهای وسوسهانگیز و هیجانبخش مانند قرمزتند، ارغوانی، نارنجی و صورتی برای ایجاد جذابیت و اشتیاق در هنگام آموزش ریاضی استفاده شد. از جامعه دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی منطقه دو تهران با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و اطلاعات با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تقسیم نمونهها در دوگروه پیشآزمون و پسآزمون گردآوری و تحلیل گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 70 سوالی بهرنگی (1395) که اعتبار آن با استفاده از روش کرانباخ و روایی آن از طریق پانل استادان و خبرگان تعیین شده بود. پژوهش از نوع کاربردی، به صورت نیمه تجربی دارای گروه کنترل با سنجش بشیوۀ پیش آزمون و پس آزمون، تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون فرضیهها با ضریب همبستگی پیرسون بود. نتایج نشان داد که تلفیق طرح و رنگ در الگوی مدیریت آموزش تاثیر مثبت و معناداری (اختلاف میانگین 2. 08 در قبل و بعد از اجرای الگو) بر پیشرفت تحصیلی گروه آزمون داشت.
Due to the complexity of thinking and learning in human and the natural difficulty of concepts, and skills in mathematical reasoning, teaching and learning in mathematic is difficult, and that cause many learners fail in achieving the desired results in arithmetic. This study was to investigate the effect of using design and color combination with management education model on learning the math lessons of elementary school students. The management education model (MEM) to be used in teaching math education requires students to work together, to train each other, to rely on each other to achieve their goals. Children are naturally attracted to hot and warm colors. So colors that created temptation and excitement like sparkling red, purple, orange and pink were used to create attractiveness and eagerness during math training. The population was male students of the 3rd grade elementary school from the 2nd education district of Tehran. The Cochran formula was used to determine the sample size. 384 samples were selected. A total of 334 usable tests were gathered. Cluster sampling and division of samples in pretest and post-test groups were used. For gathering data Behrangi’s 70 item questionnaire was used. Its reliability and validity approved statistically. The applied research was semi experimental and had a control group with pretest and posttest. SPSS software aided data analysis and the method of Pearson correlation used for testing hypothesis. The results showed that the combination of design and color in MEM had a positive and significant effect (The average of the difference before and after the implementation of 2.08) on the academic achievement of the experimental group.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير تلفيق طرح و رنگ در الگوي مديريت آموزش بر يادگيري رياضي دانش آموزان پايه سوم دبستان محمدرضا بهرنگي ، استاد مديريت آموزشي ، گروه مديريت آموزشي ، دانشکده مديريت ، دانشگاه خوارزمي ، تهران ، ايران مونا شاه عباسي ، دانش آموخته کارشناس ارشد مديريت آموزشي ، گروه مديريت آموزشي ، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات ، تهران ، ايران چکيده به دليل پيچيدگي تفکر و يادگيري در انسان و دشواري طبيعي مفاهيم ، مهارت ها و استدلال هاي رياضي ، تدريس و يادگيري رياضي دشوار و موجب ناکامي بسياري از فراگيران در کسب نتايج مطلوب در درس رياضي مي شود.
هدف اين پژوهش بررسي تأثير روش تلفيق طرح و رنگ در الگوي مديريت آموزش بر يادگيري درس رياضي دانش آموزان پسر پايه سوم ابتدايي بود.
com دريافت مقاله : ٩٦/٧/٢٩ پذيرش مقاله : ٩٦/١١/٢٥ Investigating the effect of design and color combinations with rd the Mmanagement Education Model on math learning of 3 grade elementary school students Mohammad Reza Behrangi, Professor of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran Mona, Shahabasi, M.
بررسي تأثير تلفيق طرح و رنگ در الگوي مديريت آموزش بر يادگيري رياضي دانش - آموزان سال سوم دبستان نيازمند استفاده از روش تحقيق خاص خود مي باشد.
از اينرو هدف اين پژوهش بررسي تأثير تلفيق ترکيب طرح و رنگ در الگوي مديريت آموزش بر يادگيري رياضي دانش آموزان پايه سوم دبستان ، منطقه ٢ مي باشد.