چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر تبیین رابطه ارزشهای شغلی معلمان نسل شبکه و ادراک آنان از استفاده شخصی از فناوریهای سازمان و سهم متغیر رفتار شهروندی سایبری معلمان دوره اول متوسطه شهر شیراز بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 291 نفر از معلمان دوره اول متوسطه شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه مقیاس رفتار شهروندی سایبری یونسکو، ارزشهای شغلی نسل شبکه گارسوی و همکاران و استفاده شخصی از فناورهای سازمان آبرین و استاور بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، بین نمونه توزیع و دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ارزشهای شغلی نسل شبکه پیش بینی کننده مثبت و معنادار استفاده غیرکاری از فناوری سازمان است. به علاوه، رفتار شهروندی سایبری معلمان پیش بینی کننده منفی و معنادار استفاده غیرکاری از فناوری سازمان میباشد این در حالی است که این متغیر سهم واسطه گری در روابط بین ارزشهای شغلی نسل شبکه و استفاده غیرکاری از فناوری سازمان ندارد.
The aim of study was to explaining the relationship between the net generation teacherschr('39') work value and their perception in non-work use of organizational technologies and the mediator role of cyber citizenships teachers of secondary school in Shiraz. The statistical population included all Secondary school teachers in Shiraz that among them, 291 teachers were selected by simple random sampling method. The tools of this research include cyber citizenship behavior scale by UNESCO, job values of net generation Garrosy and non-work use of organizational technologies Stradar et al. After calculating their validity and reliability, they were distributed among the samples and the data were analyzed using structural equation model. The findings showed that job values of net generation are a positive and significant predictor of the non-work use of organizational technologies. In addition, teacherschr('39') cyber citizenship behavior is a negative and significant predictor of non-work use of organizational technology, while this variable does not have a mediating role in the relationship between job values of net generation and non-work use of organizational technology.
خلاصه ماشینی:
com@eheidari٢٢ دريافت مقاله : ٩٦/٧/١٦ پذيرش مقاله : ٩٦/١١/١٥ Explaining the Relationship between the Net Generation Teachers' Work Value and their Perception in Non-Work Use of Organizational Technologies: The Mediator Role of Cyber Citizenship Behavior Elham Haidari, Assistant Professor.
Abstract The aim of study was to explaining the relationship between the net generation teachers' work value and their perception in non-work use of organizational technologies and the mediator role of cyber citizenships teachers of secondary school in Shiraz.
The tools of this research include cyber citizenship behavior scale by UNESCO, job values of net generation Garrosy and non-work use of organizational technologies Stradar et al.
The findings showed that job values of net generation are a positive and significant predictor of the non-work use of organizational technologies.
Keywords: Job Value Net Generation, Cyber Citizenship Behavior, Non- Work Use of Organizational Technology Corresponding author: eheidari22@gmail.
Non-work-related computing (NWRC) اين پديده ، بايد در همه سازمان ها از جمله سازمان هاي آموزشي سياست هايي اتخاذ و قوانيني وضع گردد و همچنين با انجام نظارت هايي استفاده شخصي کارکنان از فناوري هاي سازمان رصد مي شود.
با اين حال تا کنون پژوهشي به بررسي رابطه هم زمان متغيرهاي پژوهش و سهم متغير رفتار شهروندي سايبري در بين رابطه ارزش هاي شغلي معلمان نسل شبکه و ادراک آنان از استفاده شخصي از فناوري هاي مدرسه نپرداخته است .