چکیده:
نظر به پژوهشهایی که درباره توانمندسازی و سواد اطلاعاتی انجام گرفته هدف از پژوهش، ارائه الگوی توانمندسازی با محوریت سواد اطلاعاتی جهت آموزش کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق کاربردی، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی، و توصیفی- همبستگی برحسب زمان گردآوری داده را خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت آموزشی، علوم بانکی و خبرگان اجرایی نیز شامل مدیران ارشد و میانی بانک مرکزی، و 21 تن منتخب به روش نمونهگیری هدفمند و کفایت نمونه بود. 280 تن از جامعۀ آماری کلیه کارکنان بانک مرکزی در گروه دوم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته، در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته توانمندسازی با روایی801 /0وپایایی 736/0 و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی [10]با روایی 889/0و پایایی 838/0در گردآوری دادهها استفاده شد. از نرم افزار MAXQDA12 برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش، تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و نرمافزارهای SPSS و LISREL بکار رفت. در نتیجه الگوی آموزشی مدیریت بکارگیری مؤلفههای توانمندسازی شامل: معناداری، شایستگی، اعمال کنترل و نظارت و تاثیر و نفوذ، در آموزش سواد اطلاعاتی ضمن تأیید برازش مناسب تأثیر مثبتی در آموزش سواد اطلاعاتی کارکنان نشان داد.
According to the research on information empowerment and information literacy, the purpose of this study was to present an information literacy empowerment model to train the staff of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran.Statistical population in the qualitative part of this applied, qualitative-quantitative exploratory and descriptive-correlational study was conducted by academic experts in educational management, banking sciences and executive experts including senior and middle managers of the central bank. , And 21 individuals were selected by purposive sampling method and adequacy. In this case, we have the following:
The statistical population of all the central bank employees in the second group was selected using random cluster sampling method. In the qualitative part of the library method, semi-structured interviews and in the quantitative part of the researcher-made empowerment questionnaire with 0.801 validity and 0.736 reliability standard information literacy questionnaire [10] with 0.889 validity and 0.838 reliability respectively were used
for data collection. In this case, we have the following For the analysis of the qualitative data, content analysis was used. In the quantitative section, considering the research questions, descriptive statistical methods along with inferential statistical methods (including structural equation modeling (SEM) and exploratory factor analysis (EFA)) using the SPSS and LISREL and MAXQDA12 softwares were applied. Results indicated that empowerment components included meaningfulness, competence, autonomy, and impact. Meanwhile, the finding showed that empowerment of employees positively affects their information literacy.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري در بخش کيفي اين تحقيق کاربردي، آميخته (کيفي -کمي ) از نوع اکتشافي ، و توصيفي - همبستگي برحسب زمان گردآوري داده را خبرگان دانشگاهي در رشته هاي مديريت آموزشي ، علوم بانکي و خبرگان اجرايي نيز شامل مديران ارشد و مياني بانک مرکزي، و ٢١ تن منتخب به روش نمونه گيري هدفمند و کفايت نمونه بود.
com@٢٠٠٤ ahghar دريافت مقاله : ٩٨/١٠/٢١ پذيرش مقاله : ٩٨/١١/٣٠ 187 Designing a Management Model for Employee Empowerment with Information Literacy Focus to Improve Their Training Roya Jafarzadeh, PhD student in Educational Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
Abstract According to the research on information empowerment and information literacy, the purpose of this study was to present an information literacy empowerment model to train the staff of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran.
در اين پژوهش ، براي انتخاب نمونه هاي آماري از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي مرحله اي به قرار زير استفاده شده است : 1.
در پژوهش حاضر عنوان شد که توانمندسازي در برهه زماني کنوني ، اهميت زيادي براي سازماني مانند بانک مرکزي دارد و همچنين شناسايي مؤلفه هاي آن براي اين سازمان بسيار مهم است .
در پژوهش حاضر، در راستاي بررسي فرآيند توانمندسازي کارکنان بانک مرکزي و مؤلفه هاي آن همچنين از پرسشنامه هاي استاندارد براي بررسي تأثير توانمندسازي بر مؤلفه سواد اطلاعاتي در محيط کاري نيز استفاده شد.
7. Economic Report and Balance Sheet for 2015/16 published by the Central Bank of the Islamic Republic of Iran.