چکیده:
هدف این پژوهش مدلیابی سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر اساس رهبری تحولآفرین در مدارس شهر تبریز با استفاده از روش پژوهش توصیفی و همبستگی بود. جامعهی آماری، معلمان و کارکنان مدارس مقطع ابتدایی شهر تبریز بودند که تعداد 184 نفر از آنها با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و رهبری تحولآفرین برای گردآوری دادهها واز نرمافزار لیزرل برای تبیین مدل و روایی سازه پرسشنامهها استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 97/0 و 94/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد همبستگی بالایی بین متغیرها و مؤلفههایشان وجود دارد و دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری و اثر مستقیم رهبری تحولآفرین بر سرمایه فکری (ضریب بتا: 73/0) و سرمایه اجتماعی (ضریب بتا: 66/. ) حمایت کرد. با توجه به این نتایج میتوان گفت که با استفاده از شیوه رهبری تحولآفرین در مدارس میتوان به ایجاد سرمایههای فکری و اجتماعی امیدوار شد.
The purpose of this study was to investigate intellectual and social capital according to transformational leadership in primary schools using the descriptive and correlational research methodology. The statistical population was the teachers and staff of primary schools of Tabriz that 184 of them were selected using cluster random sampling method. In this study, intellectual capital, social capital and transformational leadership questionnaires were used for data collection and LISREL software was used to determine the model and construct validity questionnaires. The reliability of the questionnaires was 0.89, 0.97 and 0.94, respectively. The results showed that there is a high correlation between the variables and their components and also the data supported the structural equation modeling of the direct effect of transformational leadership on intellectual capital (beta coefficient: 0.73) and social capital (beta coefficient: 0.66). Based on these results, it can be said that using transformational leadership in schools can makehope for creating social and intellectual capital.
خلاصه ماشینی:
com@homayouni٩٤ دريافت مقاله : ٩٨/٧/١٥ پذيرش مقاله : ٩٨/٩/٢٧ 287 Structural Equat ion Modeling of Intellectual and Social Capital according to transformational Leadership of Tabriz Elementary Schools Taghi Zavvar, Associate Professor Educational Administration, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran Nasrin Homayouni Bakhshayesh, PhD Student of Curriculum, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran Masoud Tanhaiyan, M.
A in Curriculum, Payam Noor University, Paveh, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate intellectual and social capital according to transformational leadership in primary schools using the descriptive and correlational research methodology.
با در نظر گرفتن اهميت آموزش نسل آتي و آينده جامعه مان، بايد سازمانها و از آن جمله مدارس به عنوان يک نظام و سازمان به اين واقعيت مهم توجه داشته باشند که بايستي در شرايط کنوني ، هوشمندانه تر عمل کنند تا از گردونه رقابت در عرصه توليد علم و فن آوري عقب نمانند، اما اين آگاهي بدون پژوهش و پي بردن به زواياي رهبري تحولآفرين در حيطه تخصصي آموزشوپرورش چگونه امکانپذير است ؟ زماني که ما پژوهش هاي ويژهاي در اين زمينه نداشته باشيم و اقدامات ما ناشي از حدسيات و نقل قولهاي پراکنده باشد چگونه مي توانيم عملکردي صحيح در اين زمينه داشته باشيم و زماني که سرمايه هاي آموزشي ما اعم از فکري و اجتماعي معلمان ما براثر سهل انگاري در حيطه پژوهش و آگاهي دقيق بي ثمر بماند چگونه مي توانيم به موفقيت انديشه هاي نوين در حيطه نظام آموزشي خود اميدوار باشيم ؟ تحقيقات متفاوتي بيانگر اين است که بين سرمايه اجتماعي و ابعاد آن با سرمايه فکري و مديريت دانش رابطه مثبت معناداري وجود دارد [٤٧ و ٣٨]؛ ولي متأسفانه در مدارس توجه شاياني به بررسي رهبري تحولآفرين و ارتباط آن با اين متغيرها و مؤلفه هاي مربوط به آن ديده نمي شود و لذا اين پژوهش به دنبال ارتباط اين متغيرها با همديگر است .
Relationship of Social Capital with Intellectual Capital and Knowledge Management (Case Study: Islamic Azad University of Arsanjan).