چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و درهمتنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره اول متوسطه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونهگیری، خوشهای تصادفی بود. برای جمعآوری دادههای مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی، درهمتنیدگی سازمانی، قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامههای جانسون و همکاران (201۰)، میشل و همکاران (۲۰۰۱)، آکگوندوز و سانلی (۲۰۱۷) و ان جی و همکاران (۲۰۱۹) استفاده شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد، درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تأثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه نقش تعدیلکنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار، نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت میشد. به علاوه، از میان سه مرحله کارراهه شغلی ، در مرحله استقرار و جدایی، میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجهگیری، که به تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارائه شده است.
The purpose of this study is to investigate the relationship between job embeddedness and organizational embeddedness on turnover intention with regard to the moderating role of career stage. This research is an applied one in terms of purpose and a descriptive survey research based on data gathering method. The statistical population of the study was the first course school teachers of 22 districts from Tehran municipality and sampling method was random clustering. Johnson et al. (2010), Mitchel et al. (2001), Akgunduz & Sanli (2017) and Ng et al. (2019) questionnaires were used for data collection regarding to job embeddedness, organizational embeddedness, turnover intention and career stage variables. The data were analyzed using structural equation modeling. The findings showed that organizational embeddedness had a significant negative effect on turnover intention of teachers but there was no significant relationship between job embeddedness and turnover intention. Career stage had a partial moderating role in this regard, meaning that transition from career stage (establishment, maintenance, and disengagement) increased the negative effect of organizational embeddedness on turnover intention. In addition, among three career stages, in establishment and disengagement stages there was a significant negative relationship between job embeddedness and turnover intention. At the end of the article, theoretical and practical suggestions based on the conclusion are presented, which will help decision makers in the field of education.
خلاصه ماشینی:
مرحله کارراهه شغلي در اين رابطه نقش تعديل کنندگي نسبي داشت ؛ بدين معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلي (استقرار، نگهداشت و جدايي ) اثر منفي درهم تنيدگي سازماني بر قصد ترک خدمت معلمان تقويت مي شد.
ir دريافت مقاله : ٩٩/١/٢٠ پذيرش مقاله : ٩٩/٤/١٤ 199 The Impact of Job and Organizational Embeddedness on Turnover Intention of Education Teachers: The Moderating Role of Career Stage Elham Ebrahimi, Assistant professor of economics and management faculty, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
Abstract The purpose of this study is to investigate the relationship between job embeddedness and organizational embeddedness on turnover intention with regard to the moderating role of career stage.
بنابراين شايد يک پرسش کليدي در اين زمينه اين باشد که «علت ترک خدمت اين کارکنان چيست ؟» البته مي توان اين پرسش را به گونه ديگري نيز مطرح کرد: «چرا برخي افراد با وجود فرصت هاي شغلي بهتر، همچنان در حرفه يا سازمان خود باقي 1 مي مانند؟» پاسخ به اين پرسش با مطرح شدن مفهوم جديدي به نام «درهم تنيدگي » در حوزه مطالعات منابع انساني و رفتار سازماني تا حدودي براي محققان اين حوزه آشکار شد ١.
تحقيقات نشان مي دهند عموما ريسک پذيري و فرصت هاي شغلي افراد (خصوصا در مشاغل دانشي ) با افزايش سابقه خدمت کاهش مي يابد، تعدد نقش هاي آنان در اين فاصله افزايش پيدا مي کند و بنابراين مي توان انتظار داشت ، اين موضوع رابطه ميان درهم تنيدگي و قصد ترک خدمت را تحت تأثير قرار دهد ٤.