چکیده:
هدف از این پژوهش ارزیابی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در محل کار بود. جامعه آماری شامل کلیه رؤسا و معاونین منابع انسانی دانشگاههای دولتی استان مازندران، جمعاً 105 نفر، بود. با استفاده از معادله کوکران، تعداد نمونه آماری برابر با 82 نفر ارزیابی شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 35 گویه بود، استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تائید 30 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی برای تمامی متغیرهای مورد بررسی بالاتر از 7/0 به دست آمد که در حد قابل قبولی میباشد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از آزمون رگرسیون در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که تمامی استراتژیهای مدیریت دانش شامل استراتژی تسهیم دانش، استراتژی خلق دانش، استراتژی بهکارگیری دانش و استراتژی ذخیرهسازی دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در محل کار تأثیرگذار میباشند.
The goal of this research is the evaluation of knowledge management strategies which impact to innovative behavior personnel in workplace. Statistical community includes all human source bosses and assistants in Mazandaran public universities which their numbers were 105 totally. The number of statistical sample was evaluated 82 individuals by using Cochrane equation. To gather data, a questionnaire was used which is provided by researcher and composed of 35 components and 30 professionals confirmed its contextual and formal validity.its reliability was obtained more than 0.7 in introductory test which 30 items were studied for all variables, which this value is acceptable level. To analysis descriptive statistical data and inference them, regression test in SPSS software is used. According to data, all strategies in knowledge management impact to personnel innovative behavior in workplace which include knowledge management strategy, knowledge allocation, knowledge creation, knowledge application and data store strategies.
خلاصه ماشینی:
com دريافت مقاله : ٩٩/١/٢٧ پذيرش مقاله : ٩٩/٤/٣١ 333 Assessing the impact of knowledge management strategies on employee innovative behavior in the work place(case study:knowledge-based organizations) Maryam Pouryazdani kojour, Ph. D student of Public Administration,Organizational Behavior Tendency, Faculty of Management and Accounting, Chalous branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
در اين راستا مدل مفهومي زير براي فرضيات پژوهش ارائه شد(شکل ١) H (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: مدل مفهومي محقق ساخته 344 روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر از آنجايي که به منظور ارزيابي تأثير استراتژي هاي مديريت دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در محل کار (مطالعه موردي : سازمان هاي دانش محور) تعريف شده است ، از روش تحقيق پيمايشي و از شاخه ميداني استفاده مي کند و با تکنيک جمع آوري اطلاعات پرسشنامه ؛ اطلاعات لازم را از نمونه آماري مورد نظر جمع آوري نموده و در نهايت با به کارگيري نرم افزارهاي آماري مناسب (نظير SPSS)، به آزمون فرضيه هايي که از پيش بر اساس شواهد و اطلاعات خود، آن ها را ارائه نموده ، مي پردازد.
جدول ٤: ضرايب پردازش مدل رگرسيوني (به تصویر صفحه مراجعه شود) سطح معناداري آماره F کمتر از ٥ درصد بوده و نشان مي دهد که فرضيه با ٩٥ درصد اطمينان پذيرفته شده و بين استراتژي هاي مديريت دانش و رفتار نوآورانه کارکنان در محل کار رابطه معناداري وجود دارد.
Investigating the Role of Human Resource Development Activities on Employee Innovation by Testing the Mediating Role of Knowledge Management and Organizational Learning.