چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استعداد در مدارس شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده گردید. در بخش کیفی حوزه آماری پژوهش، شامل کلیه تحقیقهای صورت گرفته در زمینه مدیریت استعداد بوده است، نمونه پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 33 مقاله علمی انتخاب شد. در بخش کمی نیز از بین 460 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر تهران به عنوان جامعه آماری، تعداد 200 نفر به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق فیش برداری از تحقیقهای صورت گرفته در این زمینه و در بخش کمی داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته 75 سوالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. اعتبار دادههای کیفی از طریق کدگذاری بین دو آزمون و روایی و پایایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (71/.) تایید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 194 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شناسایی شدند که مقولات اصلی عبارت است از: شناسایی و کشف منابع استعداد، جذب منابع استعداد، انتخاب منابع استعداد، توسعه منابع استعداد، حفظ و نگهداشت منابع استعداد، ارزیابی منابع استعداد و نتایج حاصل از منابع استعداد شناسایی گردید. در بخش کمی مولفههای مدل با بار عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/.)، ضرایب معناداری، ضرایب استاندارد و شاخصهای برازش مناسب مورد تایید قرار گرفت.
The aim of this study was to present a model of talent management in high schools of Tehran. The research was applied and developmental in terms of purpose, and was mixed in terms of data collection. In the qualitative part, the deductive content analysis method was used and in the quantitative part, the survey method was used, specifically based on the structural equation model (SEM). The statistical field of the research included all researches in the field of talent management and 33 researches were selected by purposive sampling method. In the quantitative part, among 460 high school principals in Tehran as the statistical population, 200 principals were randomly selected using Morgan table as the statistical sample. Data in the qualitative part were collected through taking notes from research in this field and in the quantitative part through a questionnaire of 75 questions obtained of qualitative categories. Validity and reliability of the qualitative data were confirmed by coding between the two tests and the questionnaire by experts and Cronbachchr('39')s alpha (.71). In the qualitative coding stage, 193 sub-categories and 7 main categories were identified, which are: identifying and discovering, attracting, selecting, developing, maintaining, evaluating and results of the talent resources. In the quantitative part, the components of the model with factor load, Cronbachchr('39')s alpha coefficient and high combined reliability (0.7), significance coefficients, standard coefficients and appropriate fit indices were confirmed.