چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی دانش آموزان با اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ دوم دورة متوسطۀ دوم شهرستان تایباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. پس از ارزیابی اولیه با استفاده از مقیاس اختلال اضطراب فراگیر، 30 دانش آموز دختر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15نفر و کنترل 15نفر گمارده شدند. برنامه درمانی رویکرد پذیرش و تعهد، در طی 8 جلسه 90 دقیقهای ب صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نارسایی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور و اجتناب شناختی سکستون و داگاس استفاده شد. یهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر نارسایی هیجانی و مؤلفههای آن (شامل: دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر برونمدار) و متغیر اجتناب شناختی و مؤلفههای آن (شامل: فرونشانی فکر، جانشینی فکر، حواسپرتی، اجتناب از محرک تهدید کنند، و تبدیل تصاویر به افکار)، وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود تا روانشناسان و رواندرمانگران از نتایج این مطالعه در جهت کاهش نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی دانش آموزان با اختلال اضطراب فراگیر، بهره ببرند.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of treatment based on the acceptance and commitment on emotional impairment and cognitive avoidance in students with generalized anxiety disorder. The present semi experimental study included pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of this study consisted of all female students of second stage high school in in Taybad city in the academic year of 2018-2019. After initial assessment using GAD scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned into an experimental group of15 and a control group of 15. The experimental group received eight 90-minute sessions of ACT program. In order to gather data, alexithymia scale Bagby, Taylor & Parker and cognitive avoidance questionnaire Sexton & Dugas, were used. Analysis of covariance was used to analyze data. Findings from this research showed a significant difference between the mean posttest scores of the experimental and control groups in emotional impairment variable and its components (i.e., difficulties with identifying feelings, difficulties with describing feelings, and externally oriented thinking) and the cognitive avoidance variable and its components (thoughts repression, thought replacement, distraction, threatening stimuli and changing image to thought). Considering the results of this research, it is suggested that the psychologists and psychotherapists use the results of this study to reduce emotional impairment and cognitive avoidance in students with GAD.