چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی وتداوم اثرطرحوارهدرمانی بردشواری تنظیم هیجان وپرخاشگری دردانش آموزان دختر نوجوان بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 40 نفر از آنان انتخاب و در گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای دشواری تنظیم هیجان و پرخاشگری، در سه مرحله استفاده شد. گروه آزمایشی تحت طرحوارهدرمانی (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازههای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد طرحوارهدرمانی بر کاهش تمام مولفههای دشواری تنظیم هیجان و پرخاشگری دانش آموزان دختر نوجوان اثربخش بود. اما گذشت زمان باعث شد به صورت معنیداری این تاثیر در مرحله پیگیری کاهش داشته-باشد.درواقع طرحوارهدرمانی با کار بر روی ابعاد چندوجهی فرد زمینهی تغییر را فراهم کرده و اثر بخش است. از آنجایی که دوران نوجوانی فینفسه با دشواری در تنظیم هیجان و ناهنجاریهای رفتاری از جمله پرخاشگری همراه است، میتوان طرحوارهدرمانی را به منظور کاهش دشواری تنظیم هیجان و پرخاشگری نوجوانان بکار برد.
The purpose of this study was the effectiveness of schema therapy on the difficulty in emotion regulation and aggression in adolescent girl students. The research method was Quasi-experimental with pre-test, post-test, and two-month follow-up with the control group. The statistical population of this study included all-female high school students in the year 2019-2020, that using the purposive sampling method, 40 of them were selected and randomly assigned to the experimental and the control group (each group of 20 people). Emotion Difficulty Regulation Questionnaire and Aggression Questionnaire were used in three steps to collecting data. The experimental group received Schema Therapy (8 sessions 90 minutes) but the control group received no treatments. Data were analyzed using repeated-measures ANOVA. The results showed that schema therapy was effective in reducing all subscales of difficulty in regulating emotion and aggression in adolescent female students. But over time, this effect was significantly reduced in the follow-up phase. In fact, schema therapy, by working on the multidimensional dimensions of the individual, provides the ground for change and is effective. Adolescence itself is associated with difficulty in cognitive regulation and behavioral abnormalities, including aggression, so schema therapy can be used as a means of reducing the difficulty in cognitive regulation and aggression in the adolescent.