چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تماتیک عرصه های «منشور ملی ورزش ایران» بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه کلان ملی و بالاسری، مطالعه تطبیقی منشور ورزش کشورهای منتخب و مصاحبه عمیق با خبرگان و متخصصان امر ورزش بود که با استفاده از تحلیل تماتیک و کدگذاری نتایج صورت گرفت. مصاحبه ها به صورت عمیق و غیرساختارمند با 15 نفر از افراد خبره و صاحب نظر در امر ورزش و تربیت بدنی شامل متخصصان دانشگاهی و اعضای هیئت علمی تربیت بدنی، متخصصان اجرایی ورزش کشور شامل وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها، ادارات تربیت بدنی، باشگاه های ورزشی، کمیته ملی المپیک و تربیت بدنی سایر ارگان ها، ورزشکاران و مربیان نخبه ملی صورت گرفت که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین چند جلسه گروه کانونی با تعداد مشخصی از خبرگان (هفت نفر) انجام شد. بر اساس تحلیل تماتیک، داده ها کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل تماتیک داده های حاصل از مصاحبه با خبرگان، موضوع پژوهش و نتایج جلسات گروه کانونی کدگذاری شدند. سپس در دو مرحله نسبت به تولید مفاهیم اولیه اقدام شد که در مرحله اول 49 مفهوم از مصاحبه با خبرگان استخراج گردید. این مفاهیم در مرحلۀ دوم، جهت انسجام بیشتر و تحلیل و تفسیر بهتر در قالب 13 مفهوم انتزاعی تر کدگذاری شدند. در مرحله بعد 13 مفهوم تولیدشده در فرایند کدگذاری ثانویه در قالب 8 مقوله عمده یا تم با عنوان «معنویت، تربیت، اخلاق، نیرومندی، سلامت و تحرک، عدالت، جامعه و مناسبات بین المللی» طبقه بندی شدند. این مقولات عمده (تم) از نظر انتزاعی بودن در سطح بالاتری نسبت به مفاهیم مرحله قبل قرار داشتند.
با توجه به اهمیت عناصر هشت گانه در «منشور ملی ورزش ایران» که ترکیبی از عناصر اعتقادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است، پیشنهاد می گردد این عناصر در سیاست گذاری های کلان و برنامه های بلندمدت در نهاد های ورزشی به عنوان عناصر پایه قلمداد گردد.
The study is to analyze the arenas of Iran National Sports Charter thematically. This research project was exploratory and qualitative nature. The data were collected using a national and top-level macro study, a comparative study of selected countries' sport charters, and in-depth interviews with sport experts and other experts using thematic analysis and coding results. In-depth and unstructured interviews with 15 experts in sports and physical education including academics and physical education faculty, sport executives including (Ministry of Sport and Youth, Federations, Physical Education Departments, Clubs Athletes, National Olympic Committee and Department of Physical Education of other organs), national elite athletes and coaches were selected by purposeful sampling through snowball technique and continued until theoretical saturation. Several focus group sessions with a certain number of experts (seven) were performed. Based on thematic analysis, the data were coded and analyzed. In a thematic analysis, the data from the interviews with the experts were coded into the research topic. Then, in two stages, the initial concepts were developed. In the first phase, 49 concepts were extracted from the interviews with the experts. These concepts were coded in the second stage for greater coherence and for better analysis and interpretation in the form of 13 more abstract concepts. Next, 13 concepts produced in the secondary coding process were categorized into eight major categories or themes: spirituality, education, ethics, empowerment, health and mobility, justice, community and international relations. These major themes (abstracts) are at a higher level of abstraction than the preceding concepts. Given the importance of the eight elements in the Iran National Sports Charter, which combines the religious, social, scientific and cultural elements, it is suggested that these elements be considered as basic elements in major policy making and long-term programs in sport institutions.
خلاصه ماشینی:
در سطح دنیا، کشورهای مختلف برای توسعه ورزش در همه ابعاد خود برنامه ها و سیاست های مختلفی را پیش بینی کرده اند که عمده این برنامه ریزی ها با توجه به شرایط خاص هر کشور صورت گرفته است.
در ادامه به منظور روشن تر شدن مطلب به بخش هایی از منشور های ورزشی ارائه شده در سایر نقاط دنیا اشاره می شود: در «منشور بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی» 3 که در نوامبر سال 1978 در پاریس ارائه شد، مواد زیر به چشم می خورد: ایجاد بستر و شرایط لازم به منظور توسعه ورزش متناسب با شأن، منزلت و ارزش های - charter -Pearce - International charter of physical education and sport انسانی و اجتماعی به منظور بهبود زندگی اجتماعی انسان بدون در نظر گرفتن نژاد، فرهنگ، رنگ، دارایی، مذهب و عقاید سیاسی افراد جامعه به دور از هر گونه تبعیض.
در «منشور جوانان آفریقا» 1 در بحث توسعه ورزش آمده است که دولت باید بستر مناسب به منظور مشارکت و تشویق همه مردان و زنان جامعه را به منظور شرکت در فعالیت های بدنی و ورزشی فراهم آورد و دستیابی به این هدف زمینه ساز توسعه جامع فرد در همه ابعاد می شود.
به منظور دستیابی به این هدف دولت های عضو لازم است که دسترسی همه زنان و مردان جامعه به ورزش، تربیت بدنی، فعالیت های فرهنگی، تفریحی و اوقات فراغت، همچنین ایجاد خدمات و زیرساخت های مناسب ورزشی در کلیه مناطق شهری و روستایی را برای جوانان به منظور مشارکت آنها در ورزش فراهم کنند (منشور جوانان افریقا، 2006).