چکیده:
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابلهای از شایعترین اختلالهای رفتاری است که موجب تخریب شدید روابط بینفردی کودک با همتایان، دوستان و اعضای خانواده میشود. خانواده و کیفیت روابط متقابل در آن، بهمثابه نخستین و بادوامترین عامل سازندۀ شخصیت و رفتارهای بعدی کودک، عاملی تعیینکننده در تحول و سلامت روانی کودک در بزرگسالی است. نتایج بررسی پژوهشهای مختلف در این زمینه نشان داده است اختلال نافرمانی مقابلهای، پیامدهای مـــنفی بسیاری را برای خانواده به دنبال دارد و کودکان با این اختلال مشکلات فراوانی در روابط با والدین و خواهر - برادرهایشان تجربه میکنند. این کودکان در معرض مشکلاتی چون بیثباتی خانواده و مشکلات سازشیافتگی والدین، بدرفتاری والدین، و نیز نبود فضای صمیمی و گرم در روابط تنیزادگان (خواهر-برادرها) هستند. از اینرو، پژوهشها باید روی کیفیت روابط دوجانبۀ میان اعضای خانواده و کودک با اختلال نافرمانی مقابلهای تأکید کرده و مسیرهای مختلف این روابط را بررسی کنند. به همین منظور، در این مقاله ویژگیهای کودک با اختلال نافرمانی مقابلهای، کیفیت روابط کودک با والد، و نیز کیفیت روابط خواهر - برادرها در این خانوادهها بررسی و راهکارهای درمانی سودمندی جهت بهبود این روابط ارائه شده است.
Oppositional Defiant Disorder (ODD) is one of the most common behavioral disorders that severely damages a child’s interpersonal relationships with peers, friends, and family members. The family and the quality of its interrelationships, as the first and most enduring factor in the formation of the child’s personality and subsequent behaviors, is a determining factor in the development of mental health of the child in adulthood.
The results of various studies in this field showed that ODD has many negative consequences for the family and children with such disorder that experience many problems in relationships with their parents and siblings. These children are exposed to problems such as family instability and parental adjustment problems, parental abuse, as well as lack of a warm and friendly atmosphere in sibling relationships. Therefore, there is a need for research on the quality of reciprocal relationships between family members and children with ODD and examine the different approaches to such relationships. For this purpose, the present study, reviews the characteristics of children with ODD, the quality of child-parent relationships, as well as the quality of sibling relationships in these families and proposes useful treatment strategies to improve these relationships.