چکیده:
اهداف: یکی از مباحث قابل تامل و تحلیل در عرصه فقه پزشکی، پولی است که پزشک بابت معالجه و درمان از بیمار دریافت میکند که در مواردی به موجب قاعده "حرمت اخذ اجرت بر واجبات" میتواند نامشروع تلقی شود و مهمتر از آن، زمانی است که این مساله مورد انتفاعگرایی و سوءاستفاده واقع شده و انتخاب آزادانه و آگاهانه را از بیمار سلب کند؛ پدیدهای که امروزه با عنوان اخذ هزینهی مازاد بر تعرفه (زیرمیزی) بهوفور مشاهده و گزارش میشود. از این رو بهمنظور حمایت از حقوق بیمار، این نوشتار در پی پاسخ به این پرسش است که پیامدها و آثار حقوقی اخذ هزینه مازاد بر تعرفه چیست و تمهیدات و راهکارهای مبارزه با این معضل در نظام عادلانه اسلام کدامند؟
مواد و روشها: در این مطالعه که با استفاده از روش توصیف و تحلیل محتوی انجام شد، از آیات قرآن کریم، روایات معصومین (ع)، دیدگاه فقیهان امامیه و موازین و مقررات داخلی در پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.
یافتهها: از آنجا که اشخاص بر اموال خویش سلطه دارند؛ پس با استناد به روایت "لایحل مال امرئ مسلم الا عن طیب نفسه"، تسلط و تصرف فاقد طیب نفس بر مال غیر حرام است.
نتیجهگیری: پدیده پرتنش و چالشی اخذ هزینه مازاد بر تعرفه، با هر انگیزه که انجام شود، با گسترش بیعدالتی و بینظمی در جامعه بشری همراه خواهد بود که در نتیجه با نظام عدالتمحور اسلام همسو نیست؛ از این رو، حق مطالبه خسارت مادی و معنوی برای بیمار یا اولیای وی با عنوان "اکل مال به باطل" فراهم میشود که در پرتو تمهیداتی نظیر وفای به عهد، ارتقای فرهنگ و اخلاق اقتصادی و آشنایی نسبت به حقوق شهروندی، میتوان نظام سلامت را در مسیر رشد و پرورش صحیح هدایت نمود.
Aims: One of important and considerable topics in medical jurisprudence, the amount of money is that the physician receives for his or her medical treatment; But an important issue when is that the physician or other medical staff misuses does misuse from the patient and forbids that he/she selects in a manner freely and consciously and become the relationship between the physician and the patient to the amoral and emergency relationship; The unpleasant and ominous phenomenon that is seen today in the name of stealthy; Therefore, in order to protect the rights of the patient, This article seeks to answer the question of what are the consequences and legal effects of the unofficial payment, and what are the remedies and solutions to combat this problem in the just Islamic system?
Methods: In this study, in order to answer the research questions, it were described and analyzed based on the jurisprudents of Imamiya jurisprudence and internal rules and regulations.
Findings: Individuals dominate their property; so according to the narrative of chr('39')it is not permissible for a Muslim to have money except for oneselfchr('39'), domination and capture of the personchr('39')s property without their satisfaction is forbidden.
Conclusions: The challenging phenomenon of receive informal payment with any motivation will be accompanied by the spread of injustice and disorder in human society that is not in accordance with the Justice-centered system of Islam. Therefore, the right of claim for material and spiritual damages for patient or the patientchr('39')s parents will be provided as rule of chr('39')any money has voidchr('39'). In the light of measures such as loyalty to covenant, promotion of economic culture and ethics, awareness of citizenship rights, it is possible to direct the health system on the path of correct growth and training.