چکیده:
هدف: این پژوهش درصدد واکاوی مفهوم مثبت اندیشی در آموزه های حضرت علی (ع) به منظور ارائه ی دلالت های تربیتی و اعتباربخشی آن است.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش تحلیل مضمون و بر مبنای رویکرد استقرایی انجام شده است. حوزه پژوهش شامل کلیه متون و اسناد مکتوب و دیجیتال مرتبط با آموزه های حضرت علی (ع) با استفاده از رویکرد هدفمند بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری موضوعی استفاده شد که کدهای اضافی و مشترک حذف و سه ستون تحت عناوین مضامین پایه که شامل (کدها و نکات کلیدی متن)، مضامین سازمان دهنده که شامل (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی در برگیرنده اصول حاکم بر متن به مثابه کل) دسته بندی شد. سپس این مضامین به صورت نقشه های شبکه تارنما رسم و مضامین برجسته هر یک از این سطوح و روابط میان آن ها نشان داده شد.
یافته ها: یافته ها نشان دهنده 350 کدمضمون پایه، 4 مضامین سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر بود. بر اساس نتایج به دست آمده عمده ترین مفاهیم مثبت اندیشی در آموزه های حضرت علی (ع) شامل تفسیر منطقی (مشکلات و سختی ها، انتساب کارها به خداوند، خود و دیگران و موقت بودن حوادث مثبت و منفی)، انتظار مثبت (انتظار کمک از سوی خداوند و دیگران، انتظار وقوع رویدادهای خوشایند)، نقش خدا، خود و دیگران در وقوع رویدادها (توجه مثبت به خداوند و توجه مثبت به ویژگی های خداوند) و توجه به ویژگی ها و افکار مثبت خود (توجه مثبت به نتایج کارها و توجه مثبت به اعمال) بود.
Purpose: This study seeks to investigate the concept of positive thinking in the teachings of Imam Ali (as) in order to provide educational implications and its validation.
Method: The present study is a qualitative research that has been done using thematic analysis method and based on inductive approach. The field of research included all written and digital texts and documents related to the teachings of Imam Ali (as) using a purposeful approach. In data analysis, thematic coding method was used to remove additional and common codes and three columns under the headings of basic themes that include (codes and key points of the text), organizing themes that include (themes obtained from combining and summarizing themes). Basic) and all-encompassing themes (excellent themes containing the principles governing the text as a whole) were categorized. Then these themes were drawn in the form of website network maps and the prominent themes of each of these levels and the relationships between them were shown.
Results: The results showed 350 basic themes, 4 organizing themes and 3 general themes. According to the results, the main concepts of positive thinking in the teachings of Imam Ali (as) include logical interpretation (problems and difficulties, attribution of work to God, oneself and others and the temporary nature of positive and negative events), positive expectation (waiting for help From God and others, expecting pleasant events to occur), the role of God, oneself and others in the occurrence of events (positive attention to God and positive attention to Godchr('39')s attributes) and attention to onechr('39')s positive characteristics and thoughts (positive attention to the results of deeds and Positive attention to actions).