خلاصه ماشینی:
"نقد عریانی باد کامیار شیرازی نقد رمان «عریان در برابر باد» نوشتهء احمد شاکری 1l(به تصویر صفحه مراجعه شود) در داستان ملموس،باورپذیر«عریان در برابر باد»،نوشتهء احمد شاکری،ساختار روایت،ساختار نحوی زبان،نظام زیباشناختی حاکم بر اثر،انباشتگی صحنهها و اعمال جزءبهجزء شخصیتها و بسیار مورد توجه قرار گرفته است،و کمتر به زبان و روایت بهعنوان ابزاری جهت انتقال و بیان مضامین اجتماعی و انسانی و حتی معنوی،نگاه شده است.
این درحالیست که شاکری،به هیچ عنوان قصد موجزنویسی و خلاصهگویی را نداشته،و بافت داستان آن خود را بسیار ریز خلق کرده است.
افراط نویسنده در این ارتباط،باعث شده تا حالت تعلیق افول کند،و علیرغم گزینش واژگان مناسب و نثری زیبا و روان، خواننده دچار خستگی و دلزدگی گردد.
با همهء این اوصاف،نویسنده،رویهء ثابت و معیارگونهای را در روایت داستان به کار نمیگیرد؛و در معدود صحنههایی،ناگاه از توصیفات لحظه به لحظهء اعمال شخصیتها دست میکشد،و به طور مستقیم،حضور راوی(نویسنده)را ملموس میکند.
افراط نویسنده در این ارتباط،باعث شده تا حالت تعلیق افول کند، و علیرغم گزینش واژگان مناسب و نثری زیبا و روان، خواننده دچار خستگی و دلزدگی گردد 3lزن مصری تبارش به فراموشی سپرده بود.
استفاده از عناصر طبیعی و توجه به برخی نمادهای نه چندان پیچیده، باعث شده تا خواننده به خوبی با محیط منطقه کردستان ارتباط برقرار سازد و خود را در همان فضا بیابد.
از دیگر ویژگیهای بخشهای نخستین،میتوان به استفاده از عنصر تصادف برای نجات هیوا، حضور چشمگیر و متعدد شخصیتهای داستان پشت سر هم،و توصیف برخی صحنههای غیر طبیعی چون رؤیت گوزن و رها کردن گلهء گوسفندان خود و فرستادن سگ به ده اشاره داشت."