چکیده:
مؤسسات ردهبندی از نهادهای مهم و تأثیرگذار در صنعت دریایی محسوب میشوند. این مؤسسات با بررسی شناورها و ردهبندی آنها نقشی تأثیرگذار در ایمنی فعالیتهای دریایی، از جمله حمل بار و مسافر، ایفا میکنند. بهرغم کارکرد و نقش این مؤسسات در حوزة دریایی، بررسی میزان تعهدات و مسئولیت آنها در پیشینة حقوقی مغفول مانده است. با پیچیدهتر شدن روابط تجاری و بروز حوادث زیانبار دریایی توجه زیاندیدگان این قبیل حوادث به نقش و کارکرد این مؤسسات جلب شد. به منظور جبران زیانهای وارده، زیاندیدگان این قبیل حوادث اقدام به مراجعه به این مؤسسات و اقامة دعوا علیه آنها کردند. با توجه به اهمیت این قبیل مؤسسات از یک سو و کارکردهای متفاوت آنها از سوی دیگر، در دعاوی مطروحه، نظامهای مختلف قضایی برخوردهای متفاوتی با مسئولیت مؤسسات ردهبندی کردهاند که این موضوع باعث پیچیدگی نظام مسئولیت حاکم بر این مؤسسات شده است.
Classification societies are important and impressive entities in maritime industry which play significant roles in safety of maritime activities including carriage of goods and passengers. In spite of their roles and functions in maritime sphere, the analysis of their liabilities limits has been overlooked. Due to the surge of commercial relationships complexity and recurrence of accidents, more attention to the role and function of classification societies is being paid by injured parties. Therefore, the injured parties have brought an action against them in order to recover the incurred loss and damage. With regard to the importance of the classification societies and their various functions in different cases, various judicial systems have decided about the liability of these entities differently which causes the complexity of the liability regime governing them.