چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین و کشف مطالبات والدین و دانشآموزان از برنامه درسی تاریخ دوره دوم متوسطه در سال 96 -1395 انجام شده است. این پژوهش از منظر طرح در زمره پژوهشهای کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی است. مشارکتکنندگان بالقوۀ پژوهش شامل کلیه والدین و دانشآموزان منطقه 7 شهر کرج بود که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری با حداکثر تنوع و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با20 نفر از والدین و 20 نفر از دانشآموزان منطقه 7 شهرکرج انجام گرفت. مکالمات ضبط و سپس دستنویسی شد و با استفاده از روش درونمایهای براون و کلارک و به صورت تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شد. دادهها شامل، دیدگاهها و تجارب والدین و دانشآموزان پیرامون درس تاریخ و موارد مربوط به آن شامل محتوا و روش تدریس تاریخ بود. یافتههای حاصل از مطالبات والدین و دانشآموزان در پنج کد باز شامل: «فهم و تربیت تاریخ»، «وفاداری به حوادث تاریخی»، «دافعه درس تاریخ»، «معلم و درس تاریخ»، و «ساختار و سازماندهی محتوا» و یازده کد محوری شناسایی شد. در مجموع یافتهها حاکی از آن است که از مهمترین مطالبات والدین و دانشآموزان در تدریس تاریخ، توجه خاص به محتوا و شیوه تدریس در درس تاریخ است. همچنین انتظار داشتند متن تاریخ به صورت وفادارنه به حوادث تاریخی عنوان شود. دانشآموزان نیز بر نقش معلم و شیوههای تدریس تأکید ویژه داشتند و از مهمترین مطالباتشان استفاده از روشهای فعال تدریس به جهت فعالیت دانشآموزان در کلاس درس بود. در واقع در عصر اطلاعات، انتقال اطلاعات نباید هدف باشد بلکه تحلیل و پردازش اطلاعات هدف است و این نیز ضمن استفاده از روشهای نوین تدریس، و بهرهمندی از محتوای مناسب امکانپذیر خواهد بود. در نهایت باید گفت که دانشآموزانبهعنوانگستردهترین و اصلیترین مخاطباندرستاریخانتظاردارندکتابدرسیتاریخضمنارائهتصویریدرستازگذشته،آنهاراجهتجستجووکنکاشدر موضوعات تاریخیبهتکاپوبیندازدتادرکشفگذشتهتاریخیورمزورازهایآنباویهمراهباشد.
The present study to discuss and review the demands of parents and students of the secondary school history curriculum in 1395-96 has been done. this is a qualitative research using in depth semi-structured interviews and purposeful sampling was done.the statistical population includes 20 parents, and 20 student in the 7th district of karaj.interviewees, share their views and experiences on history lessons and related topics, includes content and method of teaching history discussed. conversations was recorded and then handwritten, and using Brown and Clark`s thematic method,they were analyzed. the finding of the study indicate that, both parents and students, special attention was given to the impact of the content and method of teaching the history lessons, and they saw it as a factor in students reluetance to study history.meanwhile parents referred to understanding history, and history lessons were seen as an effective factor in identifying and teaching their children today. they also expected that, the text of history is faithfully referred to as historical events. students alsi emphasized the role of the teacher and the teaching methods. and their most important demands were to use active teaching methods to engage students in the classroom. Keyword: Content, teaching method, curriculum, high school
خلاصه ماشینی:
در اين ميان ، نقش کتاب ها و برنامه هاي درسي، به ويژه مسئوليت هاي واگذار شده به معلمان در نظام آموزشي هرکشور، و همچنين ديدگاهي که اولياء نسبت به جايگاه و ارزش درس تاريخ دارند اساسي و زيربنايي خواهد بود؛ زيرا در طراحي مباحث و موضوعات مورد نظر و هدايت گري معلم و تشويق والدين است که دانش آموزان اين نوع آگاهي را کسب ميکنند.
بنابراين يکي از مطالبات والدين از برنامه درسي تاريخ اين است که حوادث و رويدادها و نقش افراد در اين حوادث به شکل کامل و بدون کم وکسري گفته شود و در نهايت با استفاده از روش هاي تجزيه وتحليل اين فرصت به دانش آموز داده شود که خود به خوب يا بد بودن يک فرد پي ببرد نه اين که محتوا اين موضوع را به وي القا کند.
کد محوري ١: روش تدريس مصاحبه هاي انجام شده حاکي از آن بود که والدين نيز به نحوة تدريس معلم توجه زيادي مبذول داشته و آن را يکي از علل اصلي علاقمند ساختن دانش آموزان به درس تاريخ ميدانند.
مصاحبه هاي انجام شده با دانش آموزان نشان دهنده اين است که متن کتاب درسي تاريخ به اندازة کافي ساده و قابل فهم نيست که در ادامه به سخنان برخي از آنان اشاره ميشود.