چکیده:
موضوع این مطالعه، نقش دانش و مسئولیت پذیری شهروندان در سبک زندگی توسعهمحور است.
امروزه دانش و آگاهی به یکی از مهم ترین ابزارهای تسلط بر جوامع و مدیریت افکار عمومی تبدیل
شده است. دانش شهروندی در همه جهات، یکی از دانش ها ودرعین حال یکی از مهم ترین
دانش هایی است که به وسیله آن می توان سطح دانش شهروندی و مسئولیت پذیری شهروندان را
افزایش داد؛ به گونه ای که سبک زندگی توسعه محور نهادینه وفراگیر شود. هدف پژوهش نیز تعیین
میزان تاثیر دانش شهروندی و مسئولیت پذیری در سبک زندگی توسعه محور و ارائه راهکار تقویت
آن است. روش تحقیق برحسب هدف کاربردی، ازنظر ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است.
سوال اصلی تحقیق این است که دانش شهروندان چه تاثیری در مسئولیت پذیری و ایجاد سبک
زندگی توسعه محور دارد و چگونه می توان آن را شناخت؟ در این زمینه سه سوال فرعی و سه
فرضیه متناسب آن تبیین گردیده و بدان پاسخ داده است.برای استخراج یافته های دقیق و راهگشا از
ابزار پرسشنامه در سطح شهروندان تهرانی استفاده شده و داده ها مورد تجزیه وتحلیل کمی و کیفی
قرار گرفته است.درنتیجه اکثریت قاطع پاسخدهندگان بر تاثیر اساسی دانش و مسئولیت پذیری
شهروندان در شکل گیری سبک زندگی توسعه محور تاکید دارند.
The concept of citizenship is one of the oldest political, social, legal and urban concepts that thinkers have paid attention to in various fields, from ancient Greece to the present day. Acquiring citizen skills, or in other words, becoming an effective and efficient citizen, requires awareness of the rights, duties and responsibilities of citizenship. Citizenship awareness in various aspects is another important factor for the continuation of collective life in the modern high-risk world. Citizenship awareness makes a person aware of his duties and responsibilities. On the one hand, this knowledge is a factor for citizens to perform their duties and responsibilities well, and on the other hand, it causes them to achieve a lifestyle that addresses their scarcity and needs in order to achieve development. Considering the importance of lifestyle in creating pivotal development on the one hand and the importance of citizens 'awareness and responsibility in important realization on the other hand, in this study, first, the extent and factors affecting citizens' awareness of responsibility in the selected region of Tehran Then, the relationship between responsibility and development-oriented lifestyle is analyzed. The research method was descriptive-analytical, data collection was performed using a questionnaire and the data obtained from the questionnaire were analyzed in SPSS software using chi uare chi, crosstabs, test-t and Spearman man tests. .
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش نيز تعيين ميزان تأثير دانش شهروندي و مسئوليت پذيري در سبک زندگي توسعه محور و ارائه راهکار تقويت آن است .
سؤال اصلي تحقيق اين است که دانش شهروندان چه تأثيري در مسئوليت پذيري و ايجاد سبک زندگي توسعه محور دارد و چگونه ميتوان آن را شناخت ؟ در اين زمينه سه سؤال فرعي و سه فرضيه متناسب آن تبيين گرديده و بدان پاسخ داده است .
اين بايد بررسي شود که دانش شهروندي و مسئوليت پذيري شهروندان تا چه ميزان در ايجاد سبک زندگي توسعه محور و پيشرفت همه جانبه تأثيرگذار بوده است ؟ ضرورتي که نويسنده را به نگارش مقاله ترغيب نموده اين است که در مقطع کنوني مباحث شهروندي در قواي سه گانه و دستگاه هاي حاکميتي بيش ازپيش مطرح گرديده و فرآيند قانون گذاري و اجرا بدان تمرکز يافته است .
در پاسخ به فرضيه فرعي دوم به نظر ميرسد بين افزايش ميزان مسئوليت پذيري شهروندان و انتخاب سبک زندگي توسعه محور رابطه معنيداري وجود دارد، نتايج آزمون در جدول ذيل ذکرشده است .
بنابراين ، با توجه به سطح معناداري اين آزمون کمتر از ٠,٠١ است و شدت رابطه مثبت (٠,٦٩٣) ميتوان گفت که نتايج بدست آمده قابل تعميم به جامعه آماري ميباشد و فرضيه محقق تأييد ميگردد، يعني هر چه قدر سبک زندگي در بين شهروندان نهادينه شود، رفتار شهروندان توسعه محورتر سال نهم ، شماره شانزدهم ، پاييز و زمستان ١٣٩٩ ميشود و بالعکس اگر سبک زندگي در بين شهروندان نهادينه نشود، منجر به تقويت و گسترش سبک زندگي توسعه محور نميگردد.