چکیده:
زمینه: امروزه، سازمانها برای کسب نوآوری، مزیت رقابتی و مقابله با عوامل خارجی موجود در محیط سازمان از استراتژیهای مشارکتی مانند همکاری بینسازمانی، بهره میبرند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش همکاری بینسازمانی در رابطه محیط سازمانی و نوآوری سازمانی است. روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی_ پیمایشی از نوع همبستگی است. برای تست فرضیات، از یک پرسشنامه که مشتمل بر 19 سوال که طبق طیف 5 گزینهای لیکرت تنظیم شده، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل مجموعه پرسنل صنایع غذایی سحر همدان و شرکتهای وابسته به آن (شرکت نیوشه، الوند یاران سحر و شکوفه الوند) به تعداد 210 نفر است. حجم نمونه 134نفر، که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش طبقهای نسبی، انتخاب و با استفاده از نرمافزار Spss، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به منظور بررسی اعتبار سازه با استفاده از نرمافزار Lisrel از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل یافتهها از مدل تحلیل مسیر و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سوبل استفاده گردید. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد، محیط سازمان میتواند به طور مستقیم بر همکاری بینسازمانی و بر نوآوری سازمان به طور غیرمستقیم (از طریق همکاری بینسازمانی) تأثیر مثبت و معناداری بگذارد؛ همکاری بینسازمانی نیز، تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمان دارد. جهت بررسی نقش متغیر میانجی، از روش آزمون سبل، استفاده شد که نتایج بیانگر آن بود که همکاری بینسازمانی نقش متغیر میانجی را در ارتباط بین دو متغیر دیگر، ایفا میکند.
Background: Today, organizations utilize collaborative strategies such as inter-organizational collaboration to gain innovation, competitive advantage and address external factors in the organization environment. Objective: The purpose of the present study is to investigate the role of inter-organizational collaboration in the relationship between organizational environment and organizational innovation. Methodology: The study is purposeful, applied, in terms of nature and method, is a descriptive-correlational survey. To test the hypotheses, a questionnaire consisting of 19 questions adjusted to the 5-point Likert scale was used. The statistical population of the study includes the staff of Sahar Hamadan food industry and its affiliated companies (Niousheh, Alvand Yaran Sahar and Shokoufeh Alvand) 210 persons. Sample size of 134 persons, based on Krejcie and Morgan table by relative stratified sampling, was calculated using Spss software, Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis was used to evaluate construct validity using Lisrel software. The path analysis model was used to analyze the data and the Sobel test was used to analyze the mediator variable. Findings and Conclusion: The results showed that the organizational environment can have a positive and significant effect on inter-organizational cooperation and indirectly (through inter-organizational collaboration); inter-organizational cooperation has a positive and significant effect. Focuses on organizational innovation. To investigate the role of mediator variable, the Sabell test method was used, the results indicate that inter-organizational cooperation plays the role of mediator variable in relation between two other variables.
خلاصه ماشینی:
در حالی که برخی از پژوهشگران سازماندهی درونی و پروژه های مبتنی بر رویکردها را برای نوآوری، مورد بررسی قرار داده اند؛ بسیاری دیگر نیز، توجه خود را، بر اشکال بین سازماندهی متمرکز نموده اند؛ به طور نمونه ، همکاری در توسعه و تجاری سازی محصولات جدید و خدمات (اون ، کواروو- کازوررا و آساکاوا،٥ ٢٠١٧؛ د فاریا / و همکاران ٦، ٢٠١٠؛ اسکندرزاده فرد و بهلولی، ١٣٩٩).
همکاری بین سازمان ها، اغلب چنین انتخاب استراتژیک است ؛ اما ادبیات موجود، هنوز به طور عملی، مورد بررسی قرار نگرفته که چگونه ارزیابی مدیران از ابعاد مختلف محیط سازمانی میتواند بر آن ، تأثیر بگذارد (الکسیف و همکاران ، ٢٠١٥).
همچنین پژوهش حاضر میتواند برای کشف مکانیزم های متفاوت با توجه به ابعاد محیطی مهم که در ارتباط با نوآوری سازمانی است و این که چگونه / مدیران میتوانند با استفاده از همکاری بین سازمانی، به موفقیت برسند، با اهمیت و مفید واقع شود.
Journal of Innovation Management.
Camiso بر enabler of technological innovation capabilities and firm خ performance, Journal of Business Research, 67, pp 2891–2902, ی م Caves, R.
Collaborating to innovate: Effects on customer knowledge management and performance.
Managing external information in manufacturing firms: The impact on innovation performance.
International Journal of innovation management.
"A metric for collaborative network"; The Journal of Business Process Management, 14(5), Emerald, 2019.
(2012) Competence and governance in strategic collaboration: The differential effect of network structure on the creation of core and noncore technology, Journal of Product Innovation Management, 29(5): 784-802.
Journal of Product Innovation Management, 31(4), 814–831.
Journal of Product Innovation Management, 31(4), 814–831.
Journal of Product Innovation Management, 31(4), 814–831.