چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ارتباط والد-فرزندی و ارتباط معلم-دانش آموز با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز انجام شد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه این پژوهش نیز 366 دانش آموز پسر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با توجه به حجم جامعه به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه انگیزش پیشرفت (AMQ)، پرسشنامه ارتباط معلم- دانش آموز (2011) و مقیاس ارتباط والد-فرزند (PCRI) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین ارتباط والد-فرزندی و ارتباط- معلم دانش آموز با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین این پژوهش، به ترتیب ارتباط مادر- فرزند، پدر- فرزند و ارتباط معلم- دانش آموز به طور معناداری انگیزه پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی می کنند و روی هم رفته 218/0 از واریانس انگیزه پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
تلاش براي موفقيت در عملکرد و برخورداري از لذتي که با موفقيت در عملکرد همراه است (دینکلمن 14 و باف 15 ، Agesterom Teliper Marder achievement motivation Blackwell Wanjira, Gurses Kaya Dogar Gunes Yolcu Duchesne Larose Dinkelmann Buff 2016).
رابطة فرزند و والدين همچنان كه اين دو با يكديگر كنش متقابل Radel Sarrazin Legrain Wild Jahnson Klahr McGue Iacono Burt دارند، رشد مي كند.
از سوی دیگر سوابق پژوهشی نشان می دهد که بیشتر مطالعات مربوط به ارتباط والدین و فرزند و ارتباط معلم- دانش آموز با انگیزه پیشرفت دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت پراکنده و در خلال پژوهش های دیگر می باشد و کمتر پژوهشی به صورت جامع و گسترده به بررسی رابطه بین این متغیرها پرداخته است، از این رو خلاء پژوهشی بزرگی در این زمینه احساس می شود.
با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر تلاشی است تا به بررسی رابطه بین ارتباط والدین و فرزند و ارتباط معلم- دانش آموز با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز بپردازد.
جدول 2: ضرایب همبستگی متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مندرجات جدول 3 نشان میدهد که ضرایب همبستگی به دست آمده از رابطه ارتباط معلم- دانش آموز، ارتباط پدر فرزند و مادر فرزند با انگیزه پیشرفت تحصیلی در سطح 01/0p< معنیدار هستند(سطوح معنیداری برای ضرایب با علامت * (05/0≤p) ** (01/0≤p) در جدول آمده است).
نتایج این پژوهش نشان داد بین ارتباط والد فرزندی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه پنجم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
از سوی دیگر نتایج نشان داد بین ارتباط معلم- دانشآموز و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه پنجم رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.