چکیده:
در دنیای امروز، با توجه به افزایش اوقات فراغت و محدودیتهای زندگی شهری ، اهمیت گردشگری روستایی روزبهروز پررنگتر میشود. در روستاها، جاذبههای فراوان وجود دارد که برای گذران اوقات فراغت بازدیدکنندگان شهری یا غیربومی، ظرفیتی بسیار مناسب را فراهم میآورد. هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر عرضه گردشگری روستایی و جامعه آماری آن شامل روستاییانی بود که به کشاورزی میپردازند و از توانهای لازم برای ارائه و یا افزایش سطح خدمات گردشگری روستایی و کشاورزی برخوردارند. دادههای تحقیق به روش میدانی و با نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل صد پرسشنامه در 24 روستا از دوازده استان کشور بهدست آمد. حجم نمونه نیز به کمک رابطه کوکران تعیین شد. برای تحلیل دادهها و شناسایی عوامل مؤثر بر عرضه گردشگری روستایی، با توجه به ماهیت متغیر وابسته، از روش الگوی لاجیت رتبهای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تنوع محصولات و خدمات، آموزش، اندازه مزرعه و تجربه اثر مثبت بر عرضه گردشگری روستایی دارند، در حالی که با افزایش سن کشاورزان، میل ورود به صنعت گردشگری کاهش مییابد. توجه بیشتر برنامهریزان و سیاستگذاران به روستاییان و کشاورزانی که گردشگری را بهعنوان شغل دوم برگزیدهاند، از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر است.
The importance of rural tourism in today's world is becoming more pronounced with increasing leisure time and the limitations of urban life. There are many attractions in the villages that provide a great capacity for urban or non-native visitors to spend their leisure time. The purpose of this study was to analyze the factors affecting the rural tourism supply. The statistical population included the rural people who are engaged in agriculture and have the potential to provide or increase their rural and agricultural attraction services. The statistics and data used in this study were collected by field survey in a stratified simple sampling method using Cochran formula through the field interviews and completed 100 questionnaires in 24 villages of 12 provinces of Iran. Given the qualitative nature of the dependent variable, an ordinal logit model was used to analyze the data and identify the factors affecting the supply of rural tourism services. The study results showed that the variety of products and services, education, farm size and experience had positive effects on the rural tourism supply while the farmers’ desire to enter the tourism industry decreased by the increase in their ages. Enhancing attention of planners and policymakers to rural people and farmers who choose tourism as a second occupation is among others recommended by this study.
خلاصه ماشینی:
(Rokneddin Eftekhari and Qaderi, 2002; Anabestani and Mozaffari, 2018) با توجه به منابع فرهنگي ، طبيعي و تاريخي نواحي روستايي بـه عنـوان کـالاي فرهنگـي - گردشــگري قابــل عرضــه (٢٠١٤ ,Daniela Matei)، مــي تــوان بــا توســعه کســب وکارهــاي گردشگري روستايي و کشاورزي ، از مزاياي اين بخش بهره برد.
امانوربودو (٢٠١٣ ,Amanor-Boadu)، با بهره گيـري از روش تحليـل داده هـا و الگـوي اقتصادسنجي لاجيت ، به بررسي عوامل مـؤثر بـر تصـميم بـه تنـوع بخشـي در زمينـه گردشـگري کشاورزي در کانزاس پرداخت و نشان داد که تأثير ويژگي هاي جمعيت شناختي به جـز جنسـيت بر تصميم به تنوع بخشي معني دار بوده و آموزش داراي بيشترين تأثير مثبت بر اين تصميم گيـري است .
همچنين ، محققان عوامل مؤثر بر ميـزان مشـارکت افـراد جوامع محلي در فعاليت هاي گردشگري و عرضه خدمات به گردشگران ورودي را بـه چهـار دسـته طبقه بندي کرده اند، کـه عبـارت انـد از: ١- ويژگـي هـاي فرهنگـي - اجتمـاعي افـراد جامعـه محلـي ، ٢- ثروت و يا ارزش خالص دارايي خانوارهاي روسـتايي ، ٣- ويژگـي هـاي روسـتا و مـزارع ، و ٤- موقعيت جغرافيايي روسـتا (٢٠١٢ ,Bagi and Reeder).
اثرات نهايي متغيرها بر احتمالات با استفاده از مشتق هاي جزيـي از رابطه زير به دست مي آيد (٢٠٠٢ ,Greene): 6 P (y = 0|x) = −F(−x'β)β 6xi 6 P (y = 1|x) =[F(−x'β)− F(µ1− x'β)] 6 P(y6xij|x) (5) 6x = F(µj-1− x'β)β i در تحقيق حاضر، متغيرهاي تنوع محصول و خدمات موجـود در روسـتا بـه عنـوان متغيـر ويژگي هاي زمين و روستا، اندازه مزرعه به عنوان ثروت و يـا ارزش خـالص دارايـي خانوارهـاي روستايي و سطح آموزش و سابقه فعاليت (تجربه در زمينه گردشـگري ) بـه عنـوان ويژگـي هـاي فرهنگي - اجتماعي افراد جامعه محلي در نظر گرفته شده است .