چکیده:
آموزههای اسلامی و تجارب بشری نشان میدهد این امکان وجود دارد که در زندگی هر انسانی، آسایش و رفاه مادی (رفاه عینی) حاصل شده، ولی به دلائلی احساس رضایتمندی از زندگی و شادکامی (رفاه ذهنی) حاصل نشود. پژوهش حاضر به دنبال تبیین این موضوع است که نهادینه کردن ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی مورد تأکید اسلام در کنار تربیت اقتصادی، ظرفیت این را دارد که علاوهبر تأمین رفاه عینی منجر به افزایش رفاه ذهنی شود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی−پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی از 451 دانشجو از جامعۀ دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، روابط بین ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی صبر، خلاقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و ریسکپذیری با رفاه ذهنی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد ارتباط مستقیم معنیدار، میان متغیرهای مذکور با رفاه ذهنی وجود دارد؛ همچنین بر مبنای تحلیل رگرسیونی، اعتماد به نفس، صبر و عزت نفس بهطور معناداری میتوانند رفاه ذهنی دانشجویان را افزایش دهند. نظام تعلیم و تربیت هر جامعهای به واسطۀ شناخت متغیرهای پیشبینیکننده معنادار در به وجود آمدن این حالت و با استفاده از ابزارهای خود، در جهت افزایش رضایتمندی از زندگی میتواند نقش خود را ایفا کند.
Islamic teachings and human experiences show that it is possible that in the life of every human being, material comfort and well-being (objective well-being) is achieved, but for some reason a sense of life satisfaction and happiness (subjective well-being) is not achieved. The present study seeks to explain that the institutionalization of personality and moral characteristics emphasized by Islam along with economic education, has the capacity to increase the Subjective well-being (SWB) in addition to providing objective well-being. In this study, using descriptive-survey method and using a questionnaire tool and random sampling method of 451 students from the student community of Ferdowsi University of Mashhad, the relationships between moral and personality traits of patience, creativity, self-esteem, self-esteem and risk-taking with Subjective well-being (SWB) has been examined. The findings of this study show that there is a significant direct relationship between these variables and Subjective well-being. Also based on regression analysis, self-confidence, patience and self-esteem can significantly increase students' Subjective well-being. The education system of any society can play its role in increasing life satisfaction by recognizing significant predictor variables in the creation of this state and using its tools.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني ويژگيهاي اخلاقي و شخصيتي مورد تأکيد اسلام مبتني بر رفاه ذهني دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد و دلالت هاي تربيت اقتصادي آن % وحيد ارشدي آزاده ظفرمند %% %%% زهرا خدادوست %%%% زينب شيرزاد چکيده آموزه هاي اسلامي و تجارب بشري نشان ميدهـد ايـن امکـان وجـود دارد کـه در زنـدگي هـر انساني، آسايش و رفاه مادي (رفاه عيني) حاصـل شـده ، ولـي بـه دلائلـي احسـاس رضـايتمندي از زندگي و شادکامي (رفاه ذهني) حاصل نشود.
در اين پژوهش با استفاده از روش توصيفي−پيمايشي و با استفاده از ابزار پرسش نامه و با روش نمونه گيـري تصـادفي از ٤٥١ دانشجو از جامعۀ دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد، روابط بـين ويژگـي هـاي اخلاقـي و شخصيتي صبر، خلاقيت ، اعتماد به نفس ، عزت نفس و ريسک پذيري بـا رفـاه ذهنـي مـورد بررسـي قرار گرفته است .
در مطالعات داخلي نيز سليماني و همکاران (۱۳۹۸) به بررسي آثـار بـالقوه دينـداري بـر فقـر ذهني در ايران با بهره گيري از داده هاي نتايج موج چهارم «طـرح بررسـي و سـنجش شـاخص هـاي فرهنگ عمومي کشور سال ۱۳۹۱» براي ۱۷۰۰۰ نمونه پرداخته و با روش رگرسيون حداقل مربعات جزئي (PLS) و با استفاده از نرم افزار PLS−SEM اثبات نمـوده اسـت کـه دينـداري اثـر معنـادار و معکوس بر فقر ذهني داشته و بين فقر ذهني و متغيرهاي درآمد و اعتماد رابطه معناداري وجود دارد.
Padhy, Meera, Rana, Suvashisa; Mishra, Manisha (2011), “Self Esteem and Subjective Wellbeing: Correlates of Academic Achievement of Students”, The International Journal’s Research Journal of Social Science & Management, Vol. 01, No. 07, PP.
Valickiene, Rasa Pilkauskaite, (2015), “The Role Of Character,Confidence, And Connection On Contribution And Subjective Well-Being, Procedia−Social and Behavioral Sciences, 197, 265−270.