چکیده:
هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجارب زیسته استادان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از مشکلات فرایند اجرای پایاننامهها و رسالههای دانشجویان دانشگاه تهران است. میدان پژوهش دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران بود و شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری ملاکی از بین اعضای هیأتعلمی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و در دهمین مصاحبه به سطح اشباع نظری رسید، اما به منظور اعتباربخشی به یافتهها به انجام دو مصاحبه تکمیلی پرداخته شد و در نهایت در دوازدهمین مصاحبه فرایند گردآوری دادهها متوقف شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش جیورجی انجام شده است. تحلیل دادهها به شناسایی هفت مضمون اصلی و 67 زیرمضمون منتج گردید. مهمترین مشکلات، مشکل در انتخاب موضوع، تسلط اندک به حوزه روش تحقیق و مشکلات دانشجویان بود. نتایج به دست آمده نشان داد که دانشجویان در فرایند اجرای پایاننامهها و رسالههایشان با مشکلات متعدد و متنوعی همراه هستند و این چالشها آنها را در انجام این فرایند با مشکلات متعددی همراه نموده است. بدین منظور راهکارهایی برای بهبود ارائه شده است.
The purpose of this study was to represent the lived experiences of faculty members of the Faculty of Psychology and Educational Sciences about the problems of the process of dissertations and dissertations of Tehran University students. The research field was the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Tehran and the participants were selected using faculty sampling. The data collection was done using a semi-structured interview technique and reached the theoretical saturation level at the tenth interview, but two additional interviews were conducted to validate the findings and finally the 12th interview was stopped. The collected data were analyzed using the George method. The data analysis resulted in the identification of 7 main themes and 67 subthemes. The most important challenges and problems were the difficulty in choosing the topic, little mastery in the field of research methods and students' problems. The results showed that students face numerous and various problems in the process of their dissertations and dissertations, and these challenges have led to numerous difficulties in this process. To this end, solutions have been proposed for improvement.
خلاصه ماشینی:
رهيافتي پديدارشناسانه در شناسايي مشکلات فرايند اجراي پايان نامه ها١ A Phenomenological Approach to Identifying Problems in the Thesis Process تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٣/٤، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/١٠/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/١١/٢٥ علي زارعي ٢، دکتر محمد جوادي پور*٣، دکتر کيوان Ali Zarei, Dr. Mohammad Javadipour, Dr. Keyvan Salehi 4 صالحي Abstract: The purpose of this study was to هدف پژوهش حاضر بازنمايي تجارب زيسته represent the lived experiences of faculty membersof the Faculty of Psychology and Educational استادان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي از مشکلات فرايند Sciences about the problems of the process ofاجراي پايان نامه ها و رساله هاي دانشجويان دانشگاه تهران است .
دانشجويان تحصيلات تکميلي به دليل اين که در زمان تحصيل تا حدود زيادي آموزش مبتني بر پژوهش را پشت سر ميگذارند (بهزادي و داورپناه ، ١٣٨٨) و از سوي ديگر نياز به ارائه پايان نامه و رساله براي دريافت مدرک تحصيلي خود دارند، به گونه اي ژرف تر پا به عرصه پژوهشي ميگذارند و نقش گسترده اي در توليد علم و دانش برعهده دارند (فتحي و همکاران ، ١٣٨٩).
با توجه به اين که تاکنون در داخل کشور پژوهشي براي شناسايي موانع و مشکلات دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته علوم تربيتي و روان شناسي در تدوين پايان نامه تحصيلي خيلي کم و به ندرت صورت گرفته ، اين پژوهش درصدد پاسخ به اين سؤال است که دانشجويان دانشکده ي روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران در فرايند اجراي پايان نامه و رساله هاي خود با چه مشکلاتي همراه هستند.