چکیده:
امروزه مهمترین عملیات بانکها و موسسات مالی و اعتباری،اعطای تسهیلا ت به
متقاضیان و انجام تعهدات آنان است اگر بانکها بتوانند منابع خود را به نحو
مطلوبی به دریافت کنندگان تسهیلات اعطا نمایند نتیجه حاصل موجب
برگشت صحیح منابع گشته و به تبع آن موفقیت بانک در کوتاه مدت و بلند
مدت تضمین خواهد شد . بنابراین بکارگیری صحیح یک مدل ر تبه بندی
اعتباری که به شکل مناسب طراحی شده باشد و متغیرها و ضرایب استفاده
شده در مدل هر یک به شکل صحیح اختیار شده باشد می تواند فوائد متعددی
را برای یک موسسه مالی همچون بانک به همراه داشته باشد . در این تحقیق به
اعتباری سنجی مشتریان حقیقی در سیستم بانکی پرد اخته می شود که
ویژگی های کمی و کیفی مشتریان همانند جنس یت ،سن ،وضعیت تاهل ،مبلغ
تسهیلات، هدف وام و ... به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند و
سعی شده است تا رابطه بین نتایج بدست آمده از مدل با وضعیت اعتباری
مشتریان حقیقی بررسی شود . مدل بکار گرفته شده د ر این تحقیق مدل
رگرسیون لجستیک بوده است . که نتایج نشان داد که این مدل از پیش بینی
خوبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
رتبه بندي اعتباري مشتريان حقيقي در بانک هاي دولتي براساس مدل رگرسيون لجستيک * سمانه آشوري چکيده امروزه مهمترين عمليات بانکها و موسسات مالي و اعتباري ،اعطاي تسهيلات به متقاضيان و انجام تعهدات آنان است اگر بانکها بتوانند منابع خـود را بـه نحـو مطلوبي به دريافت کننـدگان تـسهيلات اعطـا نماينـد نتيجـه حاصـل موجـب برگشت صحيح منابع گشته و به تبع آن موفقيت بانک در کوتـاه مـدت و بلنـد مدت تضمين خواهد شد.
جدول ٥-١ خلاصه نتيجه آزمون متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٥-٢خلاصه نتيجه آزمون اوم ني بوس براي تست برازش کل مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٥-٣ نتيجه بررسي ضرايب تعيين مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه بدست آمده از فرضيه اصلي تحقيق بين مدل رتبه بندي اعتباري در اين پژوهش و وضعيت اعتباري مشتريان حقيقي رابطـه وجود دارد.
٠٥ است بنابراين بايد گفت که اين نتيجه نمي تواند تأييد کننده فرضيه " بين جنسيت و وضعيت اعتباري مشتريان رابطه وجود دارد" باشد.
٠٥ است بنابراين مي توان در سطح اطمينان صد در صد پذيرفت کـه ايـن نتيجـه تأييد کننده فرضيه "بين مدت وام و وضعيت اعتبـاري مـشتريان حقيقـي رابطـه وجـود دارد" مي باشد.
٠٥ است بنابراين مي توان در سطح اطمينان صد در صد پذيرفت که اين نتيجه تأييـد کننده فرضيه " بين نوع وثيقه و وضـعيت اعتبـاري مـشتريان رابطـه وجـود دارد" مـي باشد..
٠٥ است در نتيجه مي توان گفت که اين نتيجه تأييد کننده فرضيه "بين ارزش وثيقـه و وضعيت اعتباري مشتريان رابطه وجود دارد" مي باشد..